Focuspunten voor jouw online marketingstrategie in 2022!

Focuspunten Online Marketing Strategie -Online Marketing Bureau Modation Nijmegen

Het einde van het jaar nadert, dus het is tijd om je online marketingstrategie voor 2022 te bepalen! Google heeft een paar nuttige inzichten verzameld over drie grote onderwerpen die wij graag omzetten naar jouw focuspunten voor 2022. Lees hieronder alles over de nieuwste online marketing trends!

Focus op de Online Marketing Transformatie

Het eerste focuspunt is om je meer te richten op online verkopen. Mensen kopen afgelopen jaren namelijk meer online. Waar mensen normaal gesproken nog wel eens op de gok je winkel binnen liepen, doen ze dat door de huidige Corona maatregelen een stuk minder. Je winkel is waarschijnlijk minder lang geopend en sommige klanten zullen drukke plekken vermijden. Dat heeft uiteraard een negatieve impact op jouw fysieke verkopen. In het afgelopen jaar groeit het aantal online verkopen alleen al in Nederland met 6%. Naar verwachting wordt dit elk jaar alleen maar meer. Het is dus belangrijk om dit mee te nemen bij het ontwikkelen van jouw online marketingstrategie voor 2022! Zie hieronder de drie tips om direct aan de slag te gaan.

Afbeelding 1: percentage online aankopen per jaar in Nederland (bron: CBS)

1. Maak gebruik van first-party data

First party data zijn gegevens van klanten (of potentiële klanten) die je zelf verzamelt. Dit in tegenstelling tot third party data. Deze gegevens worden door derden verzamelt, bijvoorbeeld door Facebook of Google. Koppel hierbij online en offline databronnen over je klanten aan elkaar. Bij aankoop in de winkel kun je bijvoorbeeld om een e-mailadres vragen zodat de klanten de bon digitaal kunnen ontvangen. Mensen gaan deze gegevens niet zomaar prijsgeven, daarom kun je in ruil voor deze persoonlijke informatie iets terug proberen te geven. Denk bijvoorbeeld aan een tegoedbon wanneer iemand zich inschrijft voor de nieuwsbrief. Zo zorg je voor een wederzijdse waarde-uitwisseling.

2. Investeer in end-to-end metingen

End-to-end meten betekent dat je iedere stap in het aankoopproces meetbaar maakt (van begin tot eind dus eigenlijk). Dat geeft inzicht in de waarde die iedere stap vertegenwoordigt. Dit in tegenstelling tot een last click meting, waarbij alle waarde wordt toegekend aan de laatste stap. Uit de end-to-end metingen kan bijvoorbeeld blijken dat het waardevol is om zichtbaar te zijn op Instagram, omdat dat vaak de eerste stap is in het aankoopproces. Als je dit weet kan je daar op inspelen, door meer tijd of budget vrij te maken voor instagram content.

Het verdwijnen van third-party-cookies maakt het moeilijker om al deze stappen goed te kunnen meten. Om deze gaten in je data op te vullen kun je gebruik maken van voorspellende modellen. Op deze manier kun je de impact van verschillende interacties met jouw bedrijf tijdens het gehele aankooptraject meten. Lees meer over voorspellende modellen van Google en Facebook

end-to-end meting - Online Marketing Bureau Modation
Afbeelding 2: last click meting vs. end-to-end meting

3. Zorg voor wendbaarheid

Consumentengedrag verandert snel. Hierdoor kunnen jouw producten of diensten snel verouderen. Zorg er dus voor dat jouw productaanbod of manier van dienstverlening wendbaar is. Breng nieuwe producten, productfuncties of diensten sneller op de markt. Zo kun je meebewegen met het veranderende gedrag van jouw potentiële klanten.

Voldoe aan de privacywetgeving

Dat de regels omtrent privacy in online marketing veranderd zijn, zal je vast niet ontgaan zijn. Veel klanten hechten waarde aan de veiligheid van hun persoonsgegevens.  Het is daarom voor jou de uitdaging om hier goed mee om te gaan. Klanten verstrekken namelijk sneller gegevens aan een bedrijf dat ze vertrouwen, wanneer ze weten hoe het gebruikt wordt en wanneer ze weten wat ze ervoor terugkrijgen. 

Lees hieronder de tips om een privacyveilige online marketingstrategie te ontwikkelen.

1. Benadruk de meerwaarde

Klanten ervaren graag dat iets waardevol is voor hen. Leg duidelijk uit wat de meerwaarde kan zijn voor de klant. In ruil voor deze persoonlijke informatie kan je bijvoorbeeld een betere gebruikerservaring bieden.

2. Laat het opvallen

Zorg ervoor dat klanten zich kunnen herinneren dat ze hun informatie vrijwillig met jou hebben gedeeld. Maak zo min mogelijk velden verplicht en zorg voor een pop-up melding waarin wordt gevraagd om akkoord te gaan met het opslaan van persoonsgegevens.

3. Zorg dat het controleerbaar is

Klanten houden graag controle over hun gegevens. Maak het duidelijk voor ze hoe je de persoonsgegevens gebruikt en hoe de gegevens weer verwijderd kunnen worden.

Richt je op duurzaamheid

Het laatste focuspunt voor jouw online marketingstrategie voor 2022 is duurzaamheid. Klanten hechten steeds meer waarde aan duurzame bedrijven. Uit onderzoek van Google blijkt dat 82% van de mensen meer bezig is met duurzaamheid tijdens hun aankoop dan voor Corona. Ze willen graag aan de slag met duurzaamheid in hun dagelijks leven, maar ze verwachten wel dat het initiatief vanuit een bedrijf komt. Klanten hebben namelijk al genoeg dingen om rekening mee te houden bij het doen van een aankoop. Daarom is het belangrijk om hier snel mee aan de slag te gaan!

1. Vertel positieve duurzaamheid verhalen

Benadruk wat jouw bedrijf heeft veranderd om duurzamer te worden. Klanten hechten bijvoorbeeld momenteel veel waarde aan een duurzame verpakking. Denk hierbij aan het gebruik van natuurlijke materialen.

focuspunten online marketing strategie - online marketing bureau modation nijmegen
Afbeelding 3: groei in zoekwoord per land ten opzichte van vorig jaar

Maar ook als je een dienst levert zijn er genoeg mogelijkheden om jouw bijdrage aan het milieu te benadrukken. Denk dan bijvoorbeeld aan het gebruik van zonne-energie voor jouw taxibedrijf of het gebruik van computers met een groen keurmerk.

2. Zorg voor een milieuvriendelijk imago

Klanten verwachten meer milieuvriendelijke keuzes te krijgen. Maak daarom een lijst van duurzame voordelen van jouw bedrijf naast de andere voordelen. Zo wordt duurzaamheid een samenhangend onderdeel van de merkervaring. 

3. Beloon vooruitgang

Laat zien hoe klanten bijdragen aan jouw duurzaamheidsinspanningen. Daardoor zullen klanten zich veel meer bij jouw producten en bedrijf betrokken voelen. Een goed voorbeeld hiervan is CO2 uitstoot vermindering. Je zou een interactieve balk kunnen tonen die laat zien hoeveel CO2 uitstoot er met deze aankoop bespaard blijft.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp