Online marketingstrategie

Bij PNG - Modation Online Marketing Bureau

Online marketing start bij Modation altijd met een sterke online marketingstrategie. Een online strategie die precies aansluit bij jouw doelstellingen en visie. Een online marketingstrategie die gericht is op het behalen van resultaat en het verhogen van jouw rendement. Met een online marketingstrategie brengen we in kaart in welke richting en welk online marketing traject aansluit bij jou doelstellingen!

Wat is een online marketingstrategie?

Een passende online marketingstrategie is de eerste en belangrijkste stap van een online marketing traject bij Modation. 

Een online marketingstrategie geeft namelijk antwoord op relevante vragen, waarmee je vervolgens richting kan bepalen voor je campagnes. Voor online marketing geldt namelijk dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden. Pas met een heldere doelstelling en een eindpunt in zicht, kun je de beste route bepalen. 

Een online marketingstrategie geeft je inzicht:

Online marketingstrategie: Stappenplan

Strategische online marketing is de sleutel als het gaat over succesvolle online marketing. Met een passende strategie kun je ervoor zorgen dat jouw boodschap, via de juiste kanalen, bij de juiste doelgroep terecht komt. Jouw klanten zoeken namelijk ook naar informatie, producten en diensten op het internet. Hierbij is het van belang om vooraf een antwoord te formulieren op belangrijke wie, wat, waar, hoe, wanneer en waarom vragen. Een strategische online marketing sessie kan hierbij helpen. 

Wil jij ook meer leads genereren of je online omzet vergroten? Start dan met het opstellen van een online marketing strategie. Lees hier hoe je in 7 handige stappen een online marketingstrategie kunt opstellen! 

Stap 1 Doelstelling bepalen

De eerste stap van de Online Marketingstrategie is het bepalen van je online marketingdoelstelling. Het is ten slotte belangrijk om te weten waar je naartoe werkt. Er zijn verschillende soorten doelstellingen; je kunt je doelstellingen bijvoorbeeld baseren op het verhogen van de verkopen, het genereren van leads of het vergroten van je bereik. Het is belangrijk om je doelstelling SMART te formuleren, dit leidt tot een duidelijk, haalbaar en meetbaar actieplan wat jou en je medewerkers kan motiveren.

Stap 2 Concurrentieanalyse

Wanneer je doelstellingen zijn geformuleerd en je weet waar je naartoe wilt werken, is de tweede stap het analyseren van de concurrentie. Bepaal hoe jouw bedrijf zich onderscheidt van deze concurrenten door je Unique Selling Points (USP’s) in kaart te brengen. Deze punten zullen de reden zijn dat klanten juist voor jouw bedrijf zullen kiezen. 

Met een concurrentie analyse kun je de markt en jouw concurrenten beter leren kennen waardoor je beter kunt inspelen op marktontwikkelingen. Het kan je helpen met het inspelen op reacties vanuit de markt wat zelfs kansen biedt om het gedrag van jouw grootste concurrent te beïnvloeden. 

Stap 3 Optimaliseer je platform

Stap drie is het optimaliseren van je bestaande platform zoals WordPress en Mailchimp. Of wil je tijd en geld besparen en werken met een gebruiksvriendelijker platform? Het komt vaak voor dat het huidige CMS of CRM systeem verouderd is en niet up-to-date is met functionaliteiten die nodig zijn voor conversie optimalisatie. We helpen je met de overstap van Lightspeed, Hubspot of Salesforce naar bijvoorbeeld Shopify.

Hoe beter je website aansluit op de wensen van bezoekers, hoe hoger Google jouw website zal vertonen in de zoekresultaten. Dit is erg effectief omdat consumenten jouw website zullen zien wanneer ze zoeken op iets waar ze in geïnteresseerd zijn: pull-marketing! 

Stap 4 Doelgroep bepalen & segmenteren

De volgende stap in een online marketingstrategie is het bepalen van je doelgroep. 

  • Wie is je doelgroep?
  • Waar bevindt je doelgroep zich?
  • Waar zoekt de doelgroep naar? 
  • Hoe kan je organisatie van belang zijn voor deze doelgroep? 
 

Het bepalen van je doelgroepen is heel belangrijk voor je online strategie. Als je weet aan wie je jouw producten of diensten wil verkopen kun je je beter op deze mensen focussen. Bovendien is het mogelijk om je marketingactiviteiten op deze groep te richten zodat je marketingbudget efficiënter wordt gebruikt. Hierdoor zal je minder kwijt zijn aan marketingkosten, met een beter resultaat!

Stap 5 Bepaal je kanalen

Stap vijf is het bepalen van je online marketing kanalen. Er zijn verschillende soorten online marketing kanalen waaruit je kunt kiezen:

  • Zoekmachine optimalisatie (SEO):

Door nuttige content en structuur aan je webpagina toe te voegen wordt er meer organisch verkeer binnengehaald op je website. 

  • Zoekmachine adverteren (SEA):

Bij SEA betaal je voor advertenties die worden weergegeven op het internet. Je betaald hier op basis van Cost per Click (CPC). Pas wanneer iemand op jouw advertentie klikt worden er kosten in rekening gebracht. Deze advertenties kunnen worden ingezet via Google Ads, Microsoft Ads (voorheen Bing Ads) of via Facebook adverteren.

  • Social Media Marketing:

Social media marketing geeft je de mogelijkheid om in contact te komen met je doelgroep, je naamsbekendheid te vergroten en te luisteren naar je klanten. Wanneer je als bedrijf actief aan social media marketing doet voeg je een gezicht toe aan je bedrijf en zal de communicatie als persoonlijker worden ervaren.

  • Email marketing:

Een vorm van ‘Direct Marketing’ waarbij een bericht direct naar een consument wordt gestuurd. Deze consumenten hebben aangegeven dat ze graag meer informatie van jouw bedrijf willen ontvangen, dus bereik je een erg belangrijke doelgroep. Email marketing is dan ook zeer effectief.

  • Affiliate marketing:

Bij affiliate marketing wordt promotie gemaakt voor producten en diensten van derden. Op de website van ‘de affiliate’ staan linkjes waarbij je wordt doorverwezen naar de site van de aanbieder. Over de conversies die via deze affiliates binnenkomen wordt een commissie betaald. 

  •  

Stap 6 Meten van je Resultaten

Stap zes is het meten en analyseren van je resultaten. Via sites als Google Ads en Google Analytics is het mogelijk om de resultaten van je website en advertenties in te zien. Dit geeft je de mogelijkheid om op de hoogte te zijn van de stand van zaken van je huidige marketingcampagnes. 

Belangrijke factoren om te meten zijn:

  • ROI of ROAS (return on investment)
  • Vertoningen & Click Through Rate
  • Aantal klikken
  • Conversiepercentage
  • Conversiewaarde

Stap 7 Strategie herformuleren

Met de kennis van de gemeten resultaten is de laatste stap het verfijnen van je strategie. Omdat er alsmaar nieuwe resultaten blijven komen kun je hieruit verder werken waardoor je online marketing steeds beter zijn werk gaat doen. Op deze manier kun je jouw bedrijf steeds meer online laten groeien!