5 handige tips voor jouw online marketing strategie!

Online Marketing Strategie

De wereld van online shopping en online marketing verandert continu. Google heeft onlangs een nieuw rapport uitgebracht met de nieuwste trends van 2021. Als Online Marketing Bureau helpen wij je graag met praktische tips voor jouw online marketing strategie!

1 Zorg dat je online en offline kanalen elkaar aanvullen

De belangrijkste trend voor jouw bedrijf op dit moment is de steeds kleiner wordende kloof tussen online en offline winkelen. Steeds meer mensen zijn online gaan winkelen en retailers zijn massaal online gaan verkopen om op deze trend in te spelen. Zo werd er in het eerste half jaar van 2021 alleen al €4,8 miljard besteed aan online aankopen. Dit is een groei van 19% ten opzichte van vorig jaar. De resultaten van Smart Shopper, een jaarlijkse studie van Google naar consumentengedrag, bevestigt dit: meer mensen gaven aan dat ze dit jaar hun laatste aankoop online hebben gedaan dan in 2019. Het is daarom belangrijk om hier gebruik van te maken en jouw marketing hierop aan te passen.

Online Aankopen 2019 vs 2021

Door online en offline marketing te combineren creëer je meer naamsbekendheid. Je bereikt namelijk een breed publiek. Ook verhoog je je geloofwaardigheid. Hoe meer jij hoort over een bedrijf hoe geloofwaardiger je een bedrijf vindt, toch? Als laatste onderscheid je je van concurrenten. Niet veel bedrijven maken goed gebruik van de combinatie van online en offline marketing. Pak dus snel je voorsprong!

Tips om direct aan de slag te gaan:

  1. Maak gebruik van call to actions op je offline kanalen: denk hierbij aan een QR-code om online te shoppen, een aanmoediging om de webwinkel te bezoeken of een winactie op social media.
  2. Betrek je social media volgers in een volgende offline campagne: maak gebruik van poll- en quiz opties om inzichten te vergaren over jouw doelgroep. Hierdoor bouw je meer betrokkenheid op met je klanten en weet je waar jouw klanten zich aangetrokken door voelen.
  3. Maak gebruik van Click & Collect: hiermee kunnen jouw klanten op afstand bestellen en betalen, maar wordt het product fysiek in de winkel opgehaald. Dat scheelt voor jou weer verzendkosten! Door klanten naar de winkel te laten komen vergroot je ook de kans dat ze iets extra’s meenemen of nog een keertje terug komen om jouw nieuwe collecties te bekijken.

2 Geef prioriteit aan het ontwerp van je winkel app

De opkomst van winkel apps, mobiele betalingsopties en onbeperkte data-abonnementen hebben online winkelen makkelijker gemaakt dan ooit tevoren. Ongeveer 45% alle aankopen van jouw klanten worden via mobiele apparaten gekocht. De meeste mensen gebruiken dan ook het liefst een app in plaats van de mobiele website. Hierdoor blijven ze tot wel 4 keer langer kijken bij jouw winkel en de kans is groot dat ze veel meer geld uitgeven. Als je dan zo nu en dan ook een pushmelding naar deze klanten stuurt, leest 90% de melding en 40% klikt door naar je app.

online marketing strategie tips winkelapp

Luister dus naar je klanten en analyseer het gedrag van mobiele gebruikers om erachter te komen welke functies, zoals een chat met de klantenservice, gebruikersrecensies in de app, of het volgen van bestellingen, het waard zijn om in te investeren.

3 Zorg voor juiste informatie in advertentieteksten en productbeschrijvingen

Door de enorme online voorraadtekorten zijn veel klanten nieuwe merken gaan proberen. Een goede kans voor jouw bedrijf om meer klantrelaties op te bouwen! Vorig jaar was beschikbaarheid nog een belangrijke factor voor mensen om nieuwe merken te overwegen, maar vanaf 2021 blijken kwaliteit en leveringssnelheid juist belangrijker te zijn. Noem daarom aanbevelingen van experts en klantrecensies om de kwaliteit van je product of dienst te benadrukken. En vergeet niet om transparant te zijn over je bezorgopties en de leveringssnelheid.

4 Identificeer pijnpunten

Maar liefst 42% van de klanten die online winkelt ervaart pijnpunten tijdens het aankoopproces. De belangrijkste pijnpunten zijn “niet kunnen kopen zonder registratie of inloggen” en “productrecensies die moeilijk te vinden zijn”. 

Pijnpunten online aankoopproces

Deze pijnpunten zorgen ervoor dat mensen voortijdig afhaken en niet overgaan tot aankoop. Door deze pijnpunten weg te nemen vergroot je dus de kans dat iemand een aankoop voltooid. 

Blijf dus in je online marketing strategie alert op bepaalde pijnpunten die jouw doelgroep ervaart. Voer klantonderzoeken uit, investeer in klantenservice en chatbots en controleer de reacties op je sociale kanalen om pijnpunten op te lossen en de klantervaring te verbeteren.

5 Stel klantwaarden centraal in je marketing

Door de lockdown voelen consumenten zich meer verbonden met hun gemeenschap. Ze zijn zich dus meer bewust van het spelen van een rol in de gemeenschap van de mensheid. Concreet zijn klanten meer gaan nadenken over hun beslissingen en willen ze een diepere band opbouwen met jouw merk. Klanten hechten namelijk steeds meer waarde aan duurzame aspecten en sociale kwesties. “Het vermijden van schadelijke ingrediënten en toevoegingen” en “milieuvriendelijke productie” vinden consumenten het meest belangrijk.

Smart Shopper Resultaten

Het is dus cruciaal om duidelijk te communiceren over deze sociale kwesties en over duurzaamheid. Zo kun je een diepere band aangaan met je consumenten. 

Ga dus meteen aan de slag met deze tips voor jouw online marketing strategie en blijf up-to-date in de snel veranderende online wereld!

Als specialist in Online Marketing zijn wij altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen & trends en geven graag handige tips voor jouw online marketing strategie. Heb je vragen over bepaalde ontwikkelingen of trends of heb je hulp nodig? Neem dan contact op met Modation!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp