Hoe je de linkrapportage uit Google Search Console gebruikt

Linkbuilding-overzicht

In ons vierde artikel over zoekmachine-optimalisatie met Google Search Console bespreken we de linkrapportage.

In eerdere blogs bespraken we al:

Je vindt de linkrapportage in Google Search Console onder het tabje ‘links’ in het menu aan de linkerkant van je scherm. 
In de linkrapportage van Google Search Console zie je een overzicht van:

  1. De meeste gelinkte pagina’s van externe links;
  2. Sites met de meeste links naar jouw site;
  3. Tekst met de meeste links naar jouw pagina;
  4. De meeste gelinkte pagina’s van interne links.
Hieronder volgt een uitleg van deze vier belangrijke elementen van de linkrapportage van Google Search Console.

1. Externe links

Onder externe links zie je de pagina’s waarnaar het vaakst wordt gelinkt door andere sites. Dit zijn pagina’s die ook de potentie hebben om goed vindbaar te zijn. Wanneer je deze pagina’s verwijderd, is het van belang om 301 redirects in te stellen naar andere pagina’s. Zo wordt de linkwaarde en de vindbaarheid overgedragen naar de nieuwe pagina’s.

2. Sites met de meeste links naar jouw site

Deze rapportage bevat een overzicht van de sites met de meeste links naar jouw site. 
Regelmatig zien we daarin dubieuze sites.
Soms gaat het om spam en proberen die sites, doordat ze in deze rapportages naar voren komen, je aandacht te trekken. Bij bezoek aan hun site verdienen ze dan bijvoorbeeld aan je deelname aan een loterij of soms door installatie van malware.

Soms gaat het om sites die door de concurrentie worden ingezet voor black hat link building. Dat betekent dat de concurrentie zorgt voor links naar jouw site in spam-achtige sites. Zo denkt Google dat jij die links hebt aangekocht voor een betere positie in Google. Het gevolg kan zijn dat je daardoor dus lagere posities verkrijgt.  

Het kan ook zijn dat je zelf de opdrachtgever achter deze links bent geweest ;-). Zorg er in ieder geval voor om je relatie met die sites te ontkennen om een penalty van Google te voorkomen. 
Dit doe je door de zogenaamde Disavow procedure te doorlopen. Een Disavow bestand is een lijst waar verschillende links instaan die je wilt uitsluiten. Deze lijst kun je indienen bij Google via je Google Search Console account.

Pagina's met links naar jouw site
Afbeelding 1: Sites met de meeste links naar jouw pagina

3. Tekst met de meeste links naar jouw pagina

De meest voorkomende teksten met links naar jouw pagina staan bovenaan in deze rapportage. Deze teksten zijn van groot belang voor de vindbaarheid. Google kijkt naar de teksten in titels van met name externe links om te bepalen waar de desbetreffende pagina over gaat. 
Probeer van externe sites dus links te krijgen met teksten met zoektermen waarop je gevonden wil worden. Dat is niet je merknaam, omdat je daar vrijwel zeker al op positie 1 staat.

4. Interne links

Ga in dit overzicht van interne links na of jouw belangrijkste pagina’s ook veel interne links krijgen. Dit zijn dus links op je eigen site naar andere pagina’s van je site, bijvoorbeeld de pagina waar bezoekers zich kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief.

Door te linken naar je eigen pagina’s kun je de vindbaarheid van die pagina’s verbeteren. Je kunt daarnaast nagaan of de onbelangrijke pagina’s weer niet teveel interne links krijgen.

Conclusie

De linkrapportage is nuttig om na te gaan of je links hebt van dubieuze sites, zodat je deze sites kan uitsluiten. Ook kun je nagaan of bepaalde pagina’s voldoende externe en interne links hebben en hoe de titels van de links kunnen worden verbeterd.

Ondersteuning nodig voor zoekmachine-optimalisatie? Neem contact op met Modation!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp