Google Search Console: waarom je domeinproperty moet inschakelen

Google search console domeinnaam - Online Marketing Bureau Modation

Google Search Console is het gratis dashboard van Google. Binnen Google Search Console bevinden alle protocollen, subdomeinen en paden zich nu onder één domeinproperty. De vraag is, hoe kan jij hier het effectiefst gebruik van maken? Dat lees je hieronder!

Google Search Console is een gratis service die wordt aangeboden door Google. Hiermee kun je de aanwezigheid van je site in de zoekresultaten van Google bijhouden en optimaliseren.

Google Search Console heeft een aantal beperkingen. Gelukkig is Google steeds meer bezig om vernieuwende updates te verzorgen voor Google Search Console.

Een belangrijke beperking was tot voor kort de wijze waarop properties werden geregeld. Het was noodzakelijk om meerdere domeinvarianten van één site apart te verifiëren, dat is uiteraard onhandig. Later konden de properties aan een set (map) worden gekoppeld.

Met de laatste update staan eindelijk alle protocollen, subdomeinen en paden in Search Console onder een domein property (domain property). In dit blogbericht leggen we uit wat een domein property is, waarom je een domeinproperty moet inschakelen en hoe je die instelt.

Subdomein data-aggregatie

Met de laatste update van Search Console kunnen we nu alle subdomein data handig aggregeren onder één enkele domeinproperty.

Veel gebruikers denken vaak dat zij maar één domein(naam) hebben. In principe klopt dat ook, in de praktijk blijkt het vaak ingewikkelder te zijn. Hieronder een voorbeeld van meerdere (sub)domeinen van domeinnaam van Modation.nl:

  • https://thijsdewitt.nl/modation/oud
  • https://thijsdewitt.nl/modation/oud
  • https://thijsdewitt.nl/modation/oud
  • https://thijsdewitt.nl/modation/oud
  • http://m.modation.nl
  • https:/m.modation.nl
  •  

Wij adviseren altijd om één variant te selecteren en de rest om te leiden met redirects. Dit is een belangrijke keuze omdat de geselecteerde variant ook geïndexeerd gaat worden.

Via de site httpstatus.io kun je zien welke varianten live zijn van je site.

Afbeelding 1: Live Varianten Modation

Als één domeinversie een 200 status code heeft en de andere een 301 redirect geven naar de versie met de 200 status code dan betekent dat je site al netjes ‘geconsolideerd’ is. Dan staat er slechts 1 variant online. Het samenvoegen van verschillende domeinen onder een property in Search Console is daarmee minder relevant.

Wanneer je werkt met meerdere subdomeinen ook op je subdomeinen een 200 OK zien. Voor sites die met veel subdomeinen werken is de nieuwe update van Google Search Console ideaal. Na één verificatie komen nu alle gegevens mooi binnen in één domeinproperty .

Wat is het belang van alle domeinversies onder één property?

Wat zijn nou precies de grootste voordelen van alle domein versies onder een property? Hieronder volgen enkele voorbeelden:

  • Subdomeinen Wanneer je de subdomeinen bijvoorbeeld gebruikt voor verschillende actiepagina’s, talen of landen dan wil je deze subdomeinen eenvoudig kunnen rapporteren. Je wilt voorkomen dat er data mist doordat er vooraf geen property is aangemaakt.
  • API’s. Indien je dashboard via Google Data Studio over de performance van je website draait dan is het waardevol om alle data in te laden. Voordat de update plaats vond moest het laden van data per variant worden ingesteld. Door middel van de nieuwe update is één koppeling nu voldoende.
  • Monitoren van inspanningen. Wanneer je meerdere domeinvarianten hebt dan loop je snel waardevolle informatie mis.
  • Meer overzicht in Search Console. Doordat alles gegroepeerd is bespaard het jou het continu heen en weer klikken van property naar property.

Hoe kan ik domeinproperty instellen?

Een domeinnaamverificatie is een check waarmee je kan kijken of jij wel de eigenaar van jouw domein bent.

Het is van belang dat jij je verifieert als eigenaar van de domeinnaam omdat anders iedereen jouw data zou kunnen zien.
Let op! Het is belangrijk om te weten dat verificatie van consolidatie alleen werkt met de DNS-methode. Indien je je domeinnaamverificatie via de Domain Name Server (DNS) al had ingesteld dan gaat het instellen verder automatisch.

Het stappenplan domeinnaamverificatie:

  1. Voeg een nieuwe domein property toe
  2. Ga naar de property selector
  3. Voeg een nieuw domein toe. Om de nieuwe feature te gebruiken is verificatie via DNS dus verplicht.
  4. Gebruik DNS-verificatie
    1. Neem eventueel daartoe contact op met je domeinbeheerder of als je het zelf kan:
    2. Log in bij je domeinnaamprovider;
    3. Kopieer de txt-record die Google aanmaakt tijdens dit proces en plak deze in de DNS-configuratie voor “vul hier uw website in”.nl;
    4. Plak de code die Google heeft aangemaakt;
    5. Verifieer de property;

Selecteer bij onderstaand voorbeeld dus de linkervariant!

Search console domein verifieren keuze - Online Marketing Bureau Modation
Afbeelding 2: Keuze domeinnaamverificatie

Vervolgens kom je uit bij onderstaande pagina. Indien het te complex wordt is het raadzaam om contact op te nemen met je web developer.

Search Console verifiëren met DNS - Online Marketing Bureau Modation
Afbeelding 3: Vervolgstap domeinnaamverificatie

Veel succes met het instellen!

Heb je hulp nodig of wil je extra informatie? Neem dan contact met ons op!

Bronnen:

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp