Zoekwoordtargeting in Google Ads

zoekwoordtargeting - Online Marketing Bureau Nijmegen Modation

Een belangrijk onderdeel van je online marketingstrategie is zoekwoordtargeting. Daarmee kun je eenvoudig de juiste doelgroep targeten. Maar hoe werkt dat nou precies? Hoe vind je de juiste zoekwoorden en hoe zet je deze optimaal in? We geven graag alle in’s en out’s over zoekwoordtargeting! 

Hoe werkt zoekwoordtargeting?

Zoekwoordtargeting is het bereiken van je doelgroep door middel van het gericht inkopen van advertentieruimte op bepaalde zoekopdrachten. Concreet betekent dit dat je zoekwoorden bepaalt waarop jij gevonden wil worden. Als een klant vervolgens zoekt naar een term die overeenkomt met zo’n zoekwoord, dan wordt jouw advertentie naar de veiling van Google gestuurd. Alle adverteerders die ook vertoond willen worden op deze zoekopdracht gaan vervolgens bieden voor een positie in de zoekresultaten. De eerste plaats in de zoekresultaten gaat niet altijd zomaar naar de hoogste bieder. De oorzaak daarvan is dat Google rekening houdt met de ‘advertentie rangschikking’.

Wat is advertentie rangschikking?

De advertentie rangschikking bestaat uit een zestal factoren:

1. Het bod

Het bedrag wat je maximaal wil of kunt betalen voor een klik.

2. De kwaliteit van je advertenties & de bestemmingspagina

Relevante informatie is een belangrijke factor voor Google. Daarom houden ze ook rekening met de kwaliteit van je advertentie én de ervaring op de bestemmingspagina. Hoe meer je advertentie en bestemmingspagina aansluiten bij het zoekwoord, hoe relevanter je bent. Valt deze score laag uit? Lees in onze andere blog hoe je de kwaliteitsscore kan verbeteren.

3. De drempels

De minimumverkoopprijs die je betaald voor jouw advertentie. Om de advertentiekwaliteit hoog te houden, maakt Google de drempels (het minimumbod) hoger voor advertenties met een lage kwaliteit. Als jouw bod lager is dan de drempel, wordt de advertentie niet weergegeven. Het loont dus om advertenties te maken met een hoge kwaliteit.

4. De concurrentie

Als een van jouw concurrenten een vergelijkbare rangschikking heeft, dan hebben jullie een gelijke kans om een positie te behalen. Wanneer jouw advertentie een hogere rangschikking heeft, is de kans groter dat jij die positie krijgt.

5. De context van de zoekopdracht

Er wordt gekeken naar zoektermen, de locatie van de persoon, het type apparaat, het tijdstip, de aard van de zoektermen, andere advertenties & organische zoekresultaten en andere gebruikerssignalen en -kenmerken.

6. Het verwachte effect van je advertentie-extensies

Als je extensies toevoegt aan je advertentie, maakt Google een schatting of dit jouw advertentie relevanter en succesvoller maakt. Maak dus gebruik van extensies die aansluiten bij jouw call to action.

Al deze factoren worden vergeleken met als doel om de posities te bepalen. Advertenties met een hoge kwaliteitsscore en relevantie leveren vaak betere posities voor lagere kosten. Dat betekent dat je zelfs zonder het hoogste bod op de eerste positie kan belanden. Kortom, met relevante advertenties kun je met minder budget dan een concurrent toch méér klikken binnenhalen.

Soorten zoekwoorden

Om gevonden te kunnen worden op de juiste zoekopdracht, is het belangrijk om je zoekwoord op de juiste manier in te stellen. Er bestaan namelijk drie type zoekwoorden:

Exacte zoekwoorden

Bijvoorbeeld [mannen trui]. Bij exacte zoekwoorden verschijnen advertenties alleen als de zoekopdracht precies dezelfde betekenis of dezelfde intentie hebben. Bijvoorbeeld trui voor mannen of heren trui.
Deze exacte zoekwoorden bieden de meeste controle over wie je advertentie te zien krijgt. Een nadeel is wel dat je doelgroep vaak verschillende zoekopdrachten gebruiken voor hetzelfde product. En daarbij kunnen zoekopdrachten ook snel veranderen. Soortgelijke zoekopdrachten worden dan vaak niet gematcht met jouw exacte zoekwoord, waardoor je advertentie niet wordt weergegeven. Zo loop je mogelijk klanten mis die wel op zoek zijn naar truien voor heren.

Woordgroepen

Bijvoorbeeld “mannen trui”. Bij woordgroepen verschijnen jouw advertenties bij zoekopdrachten die jouw zoekwoord bevatten of ongeveer hetzelfde betekenen. Bijvoorbeeld: wollen mannen trui of heren sweater blauw.
Dit is handig als je zoekwoorden hebt die uit meerdere woorden bestaan, maar die bij wel elkaar horen. Maar dit kan ook handig zijn als je, zoals in dit geval, ‘verschillende typen of kleuren truien’ op voorraad hebt.

Brede zoekwoorden

Bijvoorbeeld mannen trui. Bij brede zoekwoorden verschijnen jouw advertenties bij zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan het opgegeven zoekwoord. Bijvoorbeeld: mannen kleding of winterjas heren kopen.
Hierbij heb je minder controle over waar jouw budget naar toe gaat, maar je bereikt wel meer klanten. Ook kun je op deze manier nieuwe zoekopdrachten, synoniemen en alternatieve zoekopdrachten ontdekken die véél opleveren.

Zoekwoordtargeting - Zoekwoorden - Online Marketing Bureau Modation Nijmegen

De juiste zoekwoorden vinden

Om zoekwoordtargeting in te kunnen zetten heb je natuurlijk zoekwoorden nodig. Een handige manier om je zoekwoorden te bepalen of te ontdekken is via de zoekwoordplanner. Klik hiervoor in Google Ads op ‘tools en instellingen’ en vervolgens op ‘zoekwoordplanner’.

Er zijn twee opties binnen de zoekwoordplanner. Namelijk: nieuwe zoekwoorden ontdekken & zoekvolume en prognoses bekijken.

Zoekwoordplanner opties - Online Marketing Bureau Modation Nijmegen

De eerste optie is vooral bedoeld om nieuwe zoekwoorden te ontdekken op basis van producten of services die jouw bedrijf aanbiedt. Maar je kunt ook jouw website of bepaalde pagina’s invoeren om zoekwoorden te ontdekken.

Nieuwe zoekwoorden zoekwoordplanner - Online Marketing Bureau Modation Nijmegen

Wil je juist weten hoeveel zoekvolume er is op een of meerdere zoekwoorden? De tweede optie geeft je vooral inzicht over het zoekvolume van jouw gekozen zoekwoorden. 

In de zoekwoordwoordplanner zie je vervolgens het aantal zoekopdrachten per maand, de wijziging in zoekvolume over 3 maanden, de wijziging in zoekvolume van jaar op jaar, hoeveel concurrentie er is op een zoekwoord en het bod om bovenaan de pagina te komen bij een laag en hoog bereik. 

Zoekwoordenanalyse

Nu is het tijd om de zoekwoorden te analyseren. Je kunt daarbij naar verschillende dingen kijken.

  1. Het zoekvolume: een hoog zoekvolume kan belangrijk lijken, maar hou er rekening mee dat er dan ook meer concurrentie kan zijn. Het bod van zo’n zoekwoord kan op die manier alsnog erg hoog worden. Probeer daarom zoekwoorden te kiezen die niet al je budget opslokken. 
  2. De concurrentie: een hoog concurrentieniveau betekent dat je meer concurrentie hebt in de veiling en vaak meer betaald voor een hogere positie. Probeer daarom alleen in te zetten op zoekwoorden met een hoog concurrentieniveau, wanneer er ook veel zoekvolume is en dus de kosten van het bod niet te hoog zijn. 
  3. Het bod: Google geeft je altijd een schatting van de kosten die je betaald om bij een zoekopdracht op hoge of lagere posities te staan. Hoe hoger het bod, hoe meer concurrentie er aanwezig is. Als het geschatte bod erg hoog is,  kan dat ook betekenen dat je zoekwoord een lage kwaliteit heeft. 
 
Kortom, neem alle relevante zoekwoorden op in je zoekwoordenplan. Hier kun je je dagbudget, bodmaximum en locatie instellen om een voorspelling te krijgen hoe goed jouw zoekwoorden zullen presteren.
Zoekwoordplan - Online Marketing Bureau Modation Nijmegen

Je kunt deze voorspelling gebruiken om bijvoorbeeld te bepalen of je zoekwoorden genoeg opleveren of hoeveel budget je ongeveer nodig gaat hebben voor jouw campagne(s).

Heb je hulp nodig bij jouw zoekwoordtargeting? Modation is dé online marketing expert in Nijmegen. Als Online Marketing Bureau denken we graag mee over jouw campagne optimalisatie. Neem meteen contact op!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp