Zo verbeter je de kwaliteitsscore in AdWords

Adwords Kwaliteitsscore verbeteren

Via Google AdWords kun je heel wat nieuwsgierige bezoekers naar je website leiden. Maar dit lukt alleen als de advertentie een goede positie in de zoekresultaten krijgt. Een hoge kwaliteitsscore kan daarbij helpen.

Hoe belangrijk is de kwaliteitsscore bij Google AdWords?

Bij Google gebeurt niets willekeurig. Elke AdWords advertentie wordt namelijk geanalyseerd aan de hand van vaste algoritmes. Hier komt uiteindelijk een kwaliteitsscore uit, een algemene score van de kwaliteit en relevantie van de advertenties en zoekwoorden. Zo probeert Google de beste en meest relevante advertentie bovenaan te krijgen.

Een hoge kwaliteitsscore leidt automatisch tot een hogere advertentiepositie. Een bijkomend voordeel is dat je per klik minder aan de zoekmachinegigant hoeft te betalen. Dus hoe krijg je die kwaliteitsscore nu omhoog? Met onze vijf tips ben je alvast goed op weg.

Tip 1: creëer verschillende advertentiegroepen

Een AdWords advertentie moet zo specifiek mogelijk zijn. Want hoe specifieker je bent, hoe beter Google kan bepalen of de advertentie daadwerkelijk relevant voor iemand is.

Een goede strategie is om verschillende advertentiegroepen te creëren. Voor een webwinkel in sportartikelen betekent dit dat er per productsoort een andere advertentie komt. Want iemand die nieuwe voetbalschoenen zoekt, is nu eenmaal niet geïnteresseerd in hockeysticks of tennisrackets. Met meerdere advertentiegroepen verhoog je de relevantie en dus ook de kwaliteitsscore.

Tip 2: onderschat nooit het belang van zoekwoorden

Iedereen die een zoekmachine gebruikt, werkt met zoekwoorden. Op basis van iemands zoektermen probeert Google vervolgens een zo relevant mogelijke advertentie te laten zien. Het is daarom zaak om goed na te denken over de woordkeuze.

Exacte zoekwoorden krijgen een hogere kwaliteitsscore dan algemene termen. De zoekwoordplanner van Google is een handig hulpmiddel om bij campagnes te gebruiken. Vergeet daarnaast niet om de bedrijfsnaam in de advertentie te verwerken. Zo’n branded zoekterm heeft vaak een positief effect op de kwaliteitsscore.

Tip 3: maak slim gebruik van advertentie-extensies

Google beoordeelt per advertentie hoe groot de kans is dat iemand erop klikt. De verwachte klikfrequentie kun je gemakkelijk beïnvloeden door gebruik te maken van advertentie-extensies. Je hebt dan meer ruimte om je producten of diensten te promoten. Zorg er wel voor dat je de extra advertentieruimte slim benut. Vooral USP’s en reviews kunnen potentiële klanten overtuigen om toch op de link te klikken.

Tip 4: zorg voor een relevante landingspagina

Een advertentie geeft bepaalde verwachtingen. Om een hoge kwaliteitsscore te krijgen, moeten de advertentie en landingspagina dus perfect op elkaar aansluiten. Google kijkt hiervoor naar de gebruikte zoekwoorden.

Een relevante bestemmingspagina bevat dezelfde zoekwoorden als de AdWords advertentie. Zorg dat de belangrijkste woorden ook in de titel, tussenkopjes én in de URL terugkomen. Op deze manier is het voor Google meteen duidelijk wat het thema van de pagina is.

Tip 5: welke advertentie scoort het beste?

Het is vaak lastig om vooraf te bepalen hoe goed een advertentie gaat scoren. Gelukkig is daar een heel simpele oplossing voor: testen, testen en nog eens testen. Welke zoekwoorden zorgen voor positieve resultaten? En wat is de invloed van een nieuwe URL of landingspagina? Door continu te testen, haal je vanzelf het beste uit Google AdWords.

Bronvermelding:

http://www.business2community.com/online-marketing/improve-quality-score-google-adwords-ultimate-8-step-guide-01810386#X0yjiO04USuzUWAE.97

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp