Google Search Console: de optimalisatie van de meta description

Snel bepalen welke meta description je het beste kunt optimaliseren? Met Google Search Console kun je snel en eenvoudig zien welke pagina’s je kunt optimaliseren en welke zoektermen je daarbij moet verwerken. In dit artikel leggen we je uit hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Welke pagina's ga je optimaliseren?

Via het ‘rapport prestaties’ kun je zien welke pagina’s de meeste vertoningen krijgen in Google organisch. Klik op tabblad pagina’s en sorteer op vertoningen. De pagina’s met de meeste vertoningen hebben natuurlijk de hoogste prioriteit voor optimalisatie van de meta descriptions, omdat deze pagina’s de meeste bereik hebben.

Maak altijd een vergelijking door de afgelopen 28 dagen en 3 maanden te vergelijken met de vorige periode. Daardoor kun je een duidelijk verschil zien tussen de zoektermen die afgelopen maanden beter zijn gaan presteren en de zoektermen die juist minder zijn gaan presteren. Je focust je dan eigenlijk vooral op de zoektermen die minder zijn gaan presteren. De vergelijking stel je in door bovenaan de pagina op datum te klikken. Stel ook altijd een relevant doelland in, bijvoorbeeld Nederland. Vervolgens krijg je een overzicht zoals in Afbeelding 1.

Afbeelding 1: Prestaties vergelijken van zoektermen via Google Search Console

Verwerk je belangrijke zoektermen

Klik vervolgens op de pagina die je wil optimaliseren. Vervolgens zie je dan ook de zoektermen waarmee die pagina in Google organisch is vertoond (Afbeelding 2). Verwerk de belangrijkste zoektermen in de meta description. Dit zijn bijvoorbeeld de zoektermen met de posities 2 t/m 9. Waarom je je niet focust op zoektermen met positie 1? Deze zoektermen presteren eigenlijk al optimaal, dus daar hoef je je (voor nu) niet op te richten. Voor de meta description focus je op ongeveer 150-160 tekens (spaties zijn natuurlijk ook tekens).

Vertoningen op zoekopdrachten
Afbeelding 2: Tabblad zoekopdrachten voor pagina

In bovenstaande afbeelding is zichtbaar dat de volgende zoektermen belangrijk zijn:

  • Online strategie
  • Website strategie
  • Strategie online marketing
  • Strategie online
  • Online marketing bureau nijmegen

Als we nu deze zoektermen zoveel mogelijk proberen te verwerken in de meta description dan krijgen we het volgende resultaat: 

Afbeelding 3: Meta description geoptimaliseerd voor belangrijke zoektermen voor pagina

Hoe bekijk je de resultaten?

Je kunt in Google Search Console zien wat de effecten zijn op het doorklikpercentage (CTR) en de gemiddelde posities. Het beste kun je dan vanuit het ‘rapport prestaties’ de desbetreffende pagina en zoekterm selecteren (kies wel een belangrijk doelland bijvoorbeeld Nederland). Vervolgens maak je een datumvergelijking van de periode voor en na de optimalisatie. Je ziet dan direct het gemiddelde CTR en positie van voor en na de optimalisatie in beeld.

Normaal gesproken is het heel tijdrovend om de meta descriptions te schrijven, je weet niet welke tekst het beste werkt om het doorklikpercentage en de posities te bevorderen. Met deze werkwijze optimaliseer je efficiënt en effectief. 

Heb jij hulp nodig bij de inzet van Google Search Console in jouw totale online marketing strategie? Neem dan contact op met Modation!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp