De 10 belangrijkste SEO trends voor 2021!

De belangrijkste SEO trends voor 2021

Het moeilijke jaar 2020 is bijna voorbij en het is alweer tijd om vooruit te kijken naar een nieuw jaar vol mogelijkheden en kansen. We gaan hier vooruit kijken naar de SEO strategieën en tactieken die jou gaan helpen om meer te verdienen in 2021. Een aantal experts op het gebied van SEO zijn gevraagd om een voorspelling te maken. Dit heeft gezorgd voor deze lijst met de SEO trends voor 2021:

1. Focus op de gebruiker en zoekintentie

Dit is natuurlijk niet heel nieuw, maar het blijft elk jaar belangrijk om opnieuw te focussen op wat op dit moment belangrijk is. Zeker in dit jaar waarin alles heel snel veranderd. Mensen gebruiken Google voornamelijk om antwoorden te krijgen op vragen die ze hebben. Daarom is het advies om zoveel mogelijk informatie te geven die de bezoeker wil vinden, in plaats van de informatie die je als bedrijf wil delen.

Het is ook belangrijk dat je website snel laadt en makkelijk te gebruiken is. Daarnaast moet de informatie die de bezoeker zoekt snel en makkelijk te vinden zijn. Doordat Google steeds meer focust op het tevreden stellen van de informatie zoekende gebruikers, wordt hierop inspelen als bedrijf steeds belangrijker.

2. Meer gebruik maken van Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een van de manieren om klanten informatie te geven. Vooral in deze tijd is het erg belangrijk om mensen up-to-date te houden. Hiermee voorkom je dat ze belangrijke informatie missen zoals afwijkende openingstijden of het moeten maken van een afspraak. Google Mijn Bedrijf is ook erg handig in lokale zoekresultaten. Lokaal is in deze tijd ook belangrijker geworden omdat mensen minder ver van huis willen.

3. Het belang van video en andere dynamische content neemt toe

Een derde SEO trend voor 2021 is dat video nog belangrijker gaat worden. Video, dynamische content en andere visuele elementen trekken meer de aandacht van bezoekers. Met video-content op platformen als Youtube ben je niet alleen beter vindbaar voor méér bezoekers, maar trek je ook andere soorten bezoekers aan. 

4. Content wordt steeds belangrijker

Content wordt ook steeds belangrijker, vooral voor de organische vindbaarheid van je bedrijf. Google legt de lat wat betreft het indexeren van content steeds hoger. Druk dus niet te snel op de publiceer knop, maar vraag je eerst af wat de toegevoegde waarde van een pagina is ten opzichte van wat je al op je website hebt staan. Het schrijven van goed leesbare teksten wordt ook steeds belangrijker. Dit komt doordat Google leesbare teksten steeds beter kan herkennen en tegenwoordig ook meer beloont met een betere SEO positie.

5. Zorg ervoor dat je ook goed te vinden bent op mobiel

Met een mobiel op zak ben je als gebruiker overal en altijd verbonden met het internet. Een meerderheid van de zoekopdrachten komt voortaan zelfs van mobiele apparaten.  In 2021 is het tijd om ervoor te zorgen dat je bezoekers de beste ervaring hebben met je mobiele website. Het is dan ook niet erg als de ervaring van je website anders is op desktop dan op mobiel. Google gaat deze verschillende sites namelijk niet anders maar rangschikken. Een goede mobiel responsieve website met passende content zal je SEO een boost geven en is zelfs leidend in de rangschikking. 

6. Meer automatisering

Als SEO trend voor 2021 wordt verwacht dat de kwaliteit en hoeveelheid van dynamische content flink gaat toenemen. Dit is niet alleen tijdbesparend, maar ook goed voor je SEO ranking van de hoeveelheid content. Hou daarbij wel de kwaliteit in de gaten en verwijder irrelevante of slechte advertenties. 

7. Organic shopping in Google

Ook in Nederland is het nu mogelijk voor retailers om gratis producten weer te geven in de Google Shopping-tab. Later zal dit ook het geval zijn in de shopping-resultaten, om ook van deze vermeldingen de resultaten te kunnen monitoren. Een gratis upgrade voor je SEO en meer vermeldingen in het Google netwerk.  

8. Voice search

Voice search is enorm aan het groeien. Het is belangrijk hier op in te spelen. Zoekopdrachten zijn anders als je ze inspreekt dan wanneer je ze typt. De zoekopdrachten zullen daarom ook veranderen. Je kunt hierop inspelen door je content meer te formuleren in spreektaal.

9. Nieuwe SERP functies

Er staan steeds meer bijzondere zoekresultaten naast de reguliere zoekresultaten op de eerste pagina van Google. Dit zijn bijvoorbeeld; featured snippets, video carousels, FAQ snippets etcetera. Deze informatie plaatst Google soms tussen de zoekresultaten, omdat ze sneller antwoord geven op de vraag zonder een website te hoeven bezoeken. Een plek bemachtigen op een van deze plaatsen kan ervoor zorgen dat je veel ruimte gaat innemen en meer opvalt tussen de andere zoekresultaten. Kortom, een betere SEO positie en meer vertoningen. 

10. Geloofwaardigheid creëren

Google wil niet alleen dat mensen een prettige zoekervaring hebben maar ook een veilige. Door te letten op de achtergrond van de afzender (expertise, kwaliteit en geloofwaardigheid) kan een inschatting worden gemaakt of je er op kunt vertrouwen dat informatie klopt. Je kunt hieraan bijdragen door:

  1. Duidelijk te maken wie de auteur is van de content en wat zijn achtergrond is (Linked-In profiel linken bijvoorbeeld).
  2. Eenvoudig bereikbaar zijn voor aanvullende vragen.
  3. Te zorgen voor veel links van relevante websites met autoriteit.
  4. Te zorgen voor veel positieve reviews.
  5.  

Meer tips & informatie over Google Tools?

Als specialist in Online Marketing zijn wij altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en trends. Bij Modation worden de nieuwste updates van Google Ads en de ontwikkelingen rondom andere online marketing tools nauwlettend in de gaten gehouden. Heb je vragen over deze tools of heb je hulp nodig bij de optimalisatie van je Google Ads campagnes? Neem dan contact op met Modation!

Bronnen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp