Zoekmachine Optimalisatie met Google Search Console: tekstoptimalisatie • Modation Full Service Online Marketing bureau Nijmegen

Zoekmachine Optimalisatie met Google Search Console: tekstoptimalisatie

Google Search Console is tegenwoordig heel geschikt om na te gaan of je geen positiedalingen hebt voor belangrijke zoektermen. Je kunt met Search Console ook heel snel bepalen hoe je teksten kunt optimaliseren voor je vindbaarheid (SEO).
In dit artikel leggen we je uit hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Rapport prestaties

Via het rapport prestaties kun je zien wat de ontwikkeling is in het aantal organische klikken uitgesplitst op zoekwoordniveau.

Maak altijd een vergelijking door de afgelopen 28 dagen en 3 maanden te vergelijken met de vorige periode (Afbeelding 1).

Afbeelding 1: Periodes vergelijken in Google Search Console

Als je het belangrijkste doelland (meestal Nederland) filtert dan zie je ook de posities op zoekwoordniveau goed terug (anders worden de posities vertekend doordat ook de positie in bijvoorbeeld België wordt meegenomen). Tip: sla dit prestatierapport op in je favorieten en zo kun je maandelijks snel de rapportage inzien.

Sorteer vervolgens op het aantal vertoningen van de vorige periode. Je kunt dan ook snel controleren of je prestaties sindsdien voor de belangrijke zoektermen zijn afgenomen (Afbeelding 2).
Als dat het geval is kun je de oorzaak mogelijk achterhalen.

Afbeelding 2: Vertoningen en prestaties van de belangrijkste zoektermen

Ga vervolgens na voor de zoektermen met veel vertoningen vanaf positie 2 of verdere positieverbeteringen kunnen worden gerealiseerd. Positie 1 kan natuurlijk buiten beschouwing worden gelaten, omdat deze de toppositie al heeft bereikt.

Klik door op een zoekterm om te zien welke webpagina de meeste vertoningen heeft voor die specifieke zoekterm. Optimaliseer voor die pagina vervolgens on page (verwerk de zoekterm in de H1, TITLE etc).
Denk ook aan het verwerken van de zoekterm in de meta description voor een hoger doorklikpercentage. Vervolgens kun je nog interne en externe links voorzien van een titel die de zoekterm bevat.

Zo optimaliseer je efficiënt en effectief!
In Search Console kun je ook zien of je positie en doorklikpercentage verbetert! Maak dan wel een filter waarbij je de zoekterm, het doelland en de pagina combineert (Afbeelding 3).

Afbeelding 3: Filter aanmaken in Google Search Console

Afbeeldingen- en video-optimalisatie.

Selecteer in het prestatierapport ‘Afbeelding’ of ‘Videobestanden’ om op dezelfde wijze te optimaliseren voor afbeeldingen.

Per geselecteerde zoekterm kun je dus de best presterende pagina on page optimaliseren voor die afbeelding (bestandsnaam, titel, ALT tag van de afbeeldingen en de tekst boven en onder de afbeelding of video).