Chatten in Google Mijn Bedrijf!

Geef je marketing een boost met de nieuwe functie ‘Chatten in Google Mijn Bedrijf‘. Er is namelijk steeds meer online concurrentie. Hierdoor wordt het voor jouw bedrijf steeds belangrijker om je op andere manieren te onderscheiden. Denk bijvoorbeeld aan het verbeteren van je klantenservice. Dit kan je doen door klanten de mogelijkheid te bieden om snel en eenvoudig contact op te laten nemen. Als je potentiële klanten snél een afspraak kunnen maken of een vraag kunnen stellen, zullen zij namelijk niet meer aan hoeven te kloppen bij de concurrent. 

Wij vertellen graag hoe deze handige, nieuwe chatfunctie van Google je online marketingprestaties kan verbeteren!

Berichten ontvangen in Google Mijn Bedrijf

Met de handige chatfunctie in Google Mijn Bedrijf, kunnen bezoekers je direct een bericht sturen. Ze hoeven hiervoor niet meer de website te bezoeken én op zoek te gaan naar je contactgegevens. Via de Google Mijn Bedrijf App (beschikbaar in de PlayStore voor Android en Apple Store) of via Google Chrome browser op je desktop, ontvang je vervolgens een melding dat iemand je een chatbericht heeft gestuurd. Heb je een automatisch antwoordbericht ingesteld? Dan krijgen je potentiële klanten meteen bericht als zij een gesprek starten. Maar wat kun je nu allemaal nog meer met deze Chatfunctie?

Wij hebben alle functies en mogelijkheden op een rijtje gezet! 

Online Marketing Updates - Chatfunctie in Google Mijn Bedrijf

Foto`s sturen in de Chat

Wil je je bericht verduidelijken of aanvullen met een afbeelding? Dan kun je ook afbeeldingen en foto’s sturen in de chat en vice versa! Dat is bijvoorbeeld erg handig wanneer een klant een vraag heeft over een specifiek product. Daarbij kun je ook direct laten zien welke andere alternatieve producten er bestaan voor een product wat tijdelijk uit voorraad is. Of simpelweg om te kijken of jouw product bij de de klant past. En niet onbelangrijk; deze foto’s kan je direct vanaf je telefoon verzenden via de Google Mijn Bedrijf app! 

Meldingen beheren

Als je berichten ontvangt via de Google Mijn Bedrijf functie ontvang je daar standaard meldingen van. Wil je liever geen meldingen ontvangen van losse chatberichten die worden gestuurd? Dan kun je zelf bepalen welke meldingen je wel en niet wilt ontvangen. Dit doe je in de Google Mijn Bedrijf app onder het kopje ‘Account Kring’. Als je vervolgens klikt op ‘Instellingen’ > ‘Meldingen’, dan kun je voor jouw bedrijf specifieke meldingen aan- en uitzetten. 

Leesbevestigingen versturen

Wanneer je in de chat een bericht opent, ontvangt de afzender de melding dat het berichtgelezen’ is. Dit kan ook uitgezet worden als jij denkt dat dat beter werkt voor jouw bedrijf. Wanneer deze functie is uitgezet, ziet de klant namelijk niet wanneer jij een bericht hebt geopend. Dit is bijvoorbeeld handig als de klant een vraag stelt waar jij niet meteen het antwoord op weet. Zo kun je nog even wat tijd nemen om een goed antwoord op de vraag of reactie te formuleren, zonder dat je een klant het idee geeft dat ze geen reactie hebben ontvangen.

Berichten verwijderen / Gesprek blokkeren

Je chatbox opschonen? Je kunt met de chatfunctie ook berichten verwijderen. Dit doe je in de Google Mijn Bedrijf app, onder het kopje ‘updates’.  Heb je meerdere bedrijfsvermeldingen in je Google Account? Dan is het ook mogelijk om voor losse bedrijven afzonderlijk een inbox te beheren via de Chatfunctie.

Via de Google Mijn Bedrijf app kun je ook een gesprek blokkeren indien dit gewenst is. Dit kun je doen via het kopje ‘updates’ > ‘chatten’ en het selecteren van je bedrijf. Je kunt vervolgens elk gesprek blokkeren die hoort bij de inbox die jij beheert.

Chatfunctie aan? Snel reageren!

Als je de chatfunctie in Google Mijn Bedrijf aanzet, dan is het wel van belang dat je snel reageert. Je wilt namelijk wel optimaal gebruik maken van deze chatfunctie en niet het vertrouwen van de klant schaden. Maak daarom een goede overweging voordat je aan de slag gaat met deze nieuwe functie van Google Mijn Bedrijf. Zodra je klanten de mogelijkheid biedt om berichten te sturen, is het van belang dat je deze berichten snel kunt beantwoorden. Daarom adviseert Google om berichten binnen 24 uur te beantwoorden. Zo blijft het gesprek met de klant relevant.

Ons advies: Maak gebruik van deze handige nieuwe functie van Google Mijn Bedrijf als je de tijd hebt om deze chatberichten actief te kunnen beantwoorden!

Heb je hulp nodig om deze nieuwe Chatfunctie te implementeren in jouw online marketingstrategie? Als strategisch Online Marketing bureau helpen we je graag bij het ontwikkelen én implementeren van jouw online marketingstrategie voor 2022! 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp