Tips om je afbeeldingen SEO-proof te maken

AfbeeldingblogSEO

Waar komt de foto vandaan die je voor het laatst op je website hebt geüpload? De kans is groot dat je deze foto van een stock website hebt gedownload en vervolgens op je website hebt ingevoegd. Met deze upload heb je dan een groot bestand je website gezet waardoor de snelheid van je pagina snel achteruit gaat.

Waarom afbeeldingen optimaliseren?

Het optimaliseren van afbeeldingen kost veel tijd, maar het is dit zeker waard vanwege de waardevolle SEO pluspunten. Afbeelding optimalisatie biedt veel voordelen voor je website, zoals een betere gebruikerservaring, snellere laadtijden en extra mogelijkheden voor online vindbaarheid. In deze blog geven we je wat tips voor het optimaliseren van afbeeldingen!

#1: Kies de juiste bestandsindeling

Het is belangrijk om je afbeelding de juiste bestandsindeling toe te kennen. Er zijn vele soorten bestandsindelingen maar de meest gebruikte indelingen voor websites zijn PNG en JPEG. PNG kan een hogere kwaliteit van de afbeelding waarborgen, maar heeft een groter bestandsformaat. JPEG heeft daarentegen een lagere afbeeldingskwaliteit, maar deze kwaliteit kan worden aangepast om een goede balans te vinden tussen het formaat en de kwaliteit.

#2: Verklein je afbeeldingen

Een afbeelding kan veel ruimte in beslag nemen op je website. Om deze reden is het belangrijk om je afbeeldingen te comprimeren voordat je deze op je website plaatst. Een tool die je hiervoor kunt gebruiken is Squoosh.

#3: Creëer unieke afbeeldingen

Foto’s zoals te zien op afbeelding 1 ben je vast al een aantal keer tegengekomen. Veel websites maken gebruik van zulke stockfoto’s. Het gebruik van stockfoto’s heeft minder impact en minder potentiële SEO voordelen vergeleken met een originele afbeelding van hoge kwaliteit. Hoe meer originele afbeeldingen je hebt op je website, hoe beter de gebruikerservaring en hoe groter de kansen zijn op een goede positie in relevante zoekresultaten.

blog_businessman_Photo
Afbeelding 1: Stockfoto's van een zakenman

#4: Houd rekening met copyright

Het is ook heel belangrijk om jezelf bewust te zijn van de regels rondom copyright. Wanneer een bedrijf de rechten heeft over een afbeelding, en jij deze rechten niet hebt, riskeer je het om in een dure rechtszaak terecht te komen. Zorg er dus voor dat je geen foto’s gebruikt op je website die copyright hebben. Op Google Afbeeldingen kun je de resultaten filteren op afbeeldingen die vrij hergebruikt kunnen worden, zonder dat er copyright op zit. Ook zijn er veel websites die gratis afbeeldingen aanbieden, zoals Pexels en Stocksnap.

#5: Mobile friendly

Om afbeeldingen mobielvriendelijk te maken moet je responsieve afbeeldingen creëren. Op deze manier worden de afbeeldingen, afhankelijk van het apparaat, geschaald.

#6: Pas de bestandsnamen aan

Het is belangrijk om een afbeelding een goede bestandsnaam te geven wanneer het op SEO aankomt. De naam van een afbeelding betekent het onderwerp van de afbeelding voor zoekmachines die de afbeelding opnemen, zoals Google. Wanneer je de afbeelding een passende naam geeft, help je de zoekmachine om de afbeelding te begrijpen.

#7: Geef de afbeeldingen een relevante ALT-tekst

De ALT-tekst wordt gebruikt om de inhoud van een afbeelding te omschrijven. De ALT-tekst is bijvoorbeeld te zien wanneer een pagina een afbeelding niet kan laden links onderin het scherm. Daarnaast is het mogelijk dat je website een betere plaats in de organische zoekresultaten krijgt wanneer de afbeeldingen een relevante ALT-tekst hebben. Zorg dus dat je altijd een relevante ALT-tekst aan je afbeelding toekent. 

Check hoe jouw afbeeldingen presteren

Met Google PageSpeed kun je de prestaties van je afbeeldingen (en je gehele website) controleren. Op Afbeelding 2 is een aanbeveling te zien uit de Google PageSpeed analyse. Om deze aanbeveling toe te passen kan tip 1 (afbeeldingsindeling optimaliseren) worden gebruikt.

Googlepagespeed_Voorbeeld
Afbeelding 2: Voorbeeld Google PageSpeed

Heb jij vragen over het optimaliseren van afbeeldingen of heb je hier hulp bij nodig? Neem contact op met Modation!

Bronnen

Meest recente berichten

Google breidt portfoliobiedstrategieën uit

Google Ads introduceert nieuwe mogelijkheden voor portfoliobiedstrategieën. Tot nu toe was het enkel mogelijk om portfoliobiedstrategieën te gebruiken voor ‘doel-CPA’, ‘doel-ROAS’, ‘klikken maximaliseren’ en ‘doelvertoningspercentage’.

Lees verder »

Nieuws

Contactgegevens
  • Nieuwe Marktstraat 54 in Nijmegen
  • info@modation.nl
  • 024-8441788
  • KvK: 09116362
  • BTW/VAT: NL812941305B01
Google Partner Modation
Mailchimp logo