Na Instagram Stories, WhatsApp Stories en LinkedIn Stories kan Google niet achterblijven met haar eigen soort Stories. Daarom is Google Web Stories nu uitgerold. Hiermee bereik je meer mensen en tegelijk betrek je jouw publiek door deze aanraakbare verhalen op je website te plaatsen. Wij vertellen je graag alles over deze nieuwe functie!
Wat zijn Google Web Stories?
Web Stories zijn slideshows met visuele content (zoals video, audio, afbeeldingen, animatie en tekst) die op je volledige scherm verschijnen. Gebruikers kunnen door deze slideshow tikken of naar een volgende story swipen. Dit werkt dus hetzelfde als op Instagram. Maar een groot voordeel is dat deze stories niet verdwijnen! Je kunt deze Web Stories tegenkomen op Google Zoeken, Google Afbeeldingen en Google Discovery.
Wat zijn de voordelen van Google Web Stories?
Volledige controle
Met stories op Instagram, Snapchat en Facebook ben je afhankelijk van de mogelijkheden van het platform. Met Google Web Stories heb je zelf de controle over het maken, delen en beheren van de inhoud. Je kunt ze overal gebruiken en niet alleen op één platform. Zo kun je bijvoorbeeld de link delen via je nieuwsbrief of in een Facebook post. Maar ook binnen je website zijn er verschillende mogelijkheden. Je kan ze uitlichten op de homepagina of ernaar toe linken in een blogpost. Naast een openbare story heb je ook de mogelijkheid om een wachtwoord in te stellen. Zo zien alleen de mensen waarmee jij het wachtwoord hebt gedeeld jouw content. Dit kan handig zijn als je een speciale actie hebt voor vaste klanten bijvoorbeeld.
Volledig aanpasbaar
Waar je bij Instagram maar een paar sjablonen, filters en lettertypes tot je beschikking hebt, heb je bij Google Web Stories veel minder beperkingen. Als je vanuit de WP Plugin werkt heb je de keuze uit verschillende templates. Hiermee kun je jouw stories eenvoudig inrichten zoals jij dat wilt. Wil je niet vastzitten aan een template? Dan is het ook mogelijk om via AMP een story te maken die volledig aanpasbaar is aan jouw wensen.
Geen tijdslimiet
In tegenstelling tot de meeste sociale platforms zit er geen tijdslimiet op de Web Stories. Je kunt jouw Web Story dus zo lang weergeven als je zelf wilt. Daarbij kan je zelf beslissen of (en wanneer) je de story eventueel weer wilt verwijderen.
SEO-waarde
Het plaatsen van Web Stories is een geweldige manier om je SEO een boost te geven. Deze stories worden namelijk door Google als een pagina gezien. Door deze unieke extra content heb je meer kans om in de zoekresultaten terecht te komen. Deze stories zijn enorm aantrekkelijk voor mensen, omdat ze nu niet hele stukken tekst hoeven te lezen. Daarnaast onderscheid je je natuurlijk van de concurrentie. De verwachting is dan ook dat mensen sneller door zullen klikken naar jouw website!
SEA-waarde
Verhalen op andere sociale platforms hebben advertentiemogelijkheden met gesponsorde verhaal functies. In Google Web Stories is dit ook mogelijk. Dit zijn de zogenoemde Story Ads. Deze advertenties zijn één pagina die worden weergegeven in Web Stories. Met één tik kunnen gebruikers naar jouw (AMP)webpagina of app. Net zoals bij de Web Stories heeft de Story Ad een flexibele indeling met afbeeldingen, video’s, animaties of een combinatie hiervan.
Story Ads worden momenteel ondersteund door Google Ad Manager en Google DV360 (bèta) met binnenkort extra ondersteuning voor advertentieservers!
Zoals je ziet zijn er enorm veel voordelen bij het gebruik van Google Web Stories! Dus waar wacht je nog op? Om je alvast op weg te helpen lees je hieronder hoe je hier snel mee aan de slag kunt gaan.
Hoe gebruik je Google Web Stories?
Er zijn verschillende manieren om Web Stories te maken. De gemakkelijkste manier is via de WordPress Plugin die speciaal door Google ontwikkeld is om Google Web Stories te maken. Maar ook als je geen WordPress website hebt is het mogelijk om gebruik te maken van deze functie.
WordPress
- Installeer en activeer de Web Stories WordPress Plugin
- Open het Web Stories dashboard
- Klik op “Create New Story”
- Ga aan de slag en creëer jouw Google Web Story
Download hier de WP Plugin voor Google Web Stories.
AMP
Als je geen gebruik maakt van een WordPress website kan je aan de webbouwer vragen om een stukje code te schrijven voor jouw site. Verwijs dan even naar de website van AMP.
Wat is onze ervaring met Google Web Stories?
Uiteraard hebben wij deze tool al uitgebreid getest. Hierbij hebben we gebruikt gemaakt van de WP Plugin. Je hebt de mogelijkheid om tussen verschillende templates te kiezen. Hierdoor is het heel eenvoudig in gebruik. Tijdens het creëren kan je gelijk gebruik maken van de content die al in je CMS staat. Dit bespaart enorm veel tijd. Verder kun je alles tot in de details aanpassen naar je eigen wensen. Binnen no-time heb je dus al je eerste Google Web Story gemaakt!
Deze functie is nu nog niet beschikbaar in Nederland, maar zal op zeer korte termijn beschikbaar zijn! Je kunt echter wel alvast aan de slag om je Web Stories te creëren. Zo ben je helemaal voorbereid zodra de functie live gaat!
Heb je hulp nodig om deze Web Stories te creëren en te implementeren in jouw online marketingstrategie? Als Strategisch Online Marketing Bureau helpen we je graag bij het ontwikkelen én implementeren van deze nieuwe functie!