Hét nieuwe Google Analytics

Het nieuwe Google Analytics

Google maakte halverwege oktober de komst van Google Analytics 4 bekend. Dit zorgt voor veranderingen en verbeteringen voor online marketeers en bedrijven. Het roept echter ook veel vragen op; Wat is er anders en waarom? En waarom is deze verandering zo belangrijk? Lees hier verder om alles te weten te komen over het nieuwe Google Analytics.

Een nieuwe versie van Google analytics heeft wereldwijd gevolgen voor marketeers. Miljoenen grote en kleine bedrijven maken gebruik van Google Analytics om inzicht te krijgen in de voorkeuren van de consument. Nu meer en meer bedrijven online hun zaken doen, worden online marketing tools zoals Google Analytics ook steeds belangrijker. Maar wat is er nou veranderd in het nieuwe Google Analytics? 

Dit zijn de belangrijkste nieuwe features van Google Analytics 4:

 

Beter inzicht in trends door middel van machine learning.

Google Analytics kan online marketeers nu wijzen op belangrijke trends in de data die het verzamelt heeft. Met de nieuwe inzichten die zijn verzameld kunnen zelfs voorspellingen gedaan worden over het consumentengedrag van je mogelijke doelgroep. Je kunt hiermee inzichten krijgen in welke groep consumenten de hoogste potentiële omzet kan opleveren. Hierdoor kun je als marketeer anticiperen op mogelijke toekomstige klanten en trends.

Trends in Google Analytics

 

Afbeelding 1: Hoe de trends er in Google Analytics uit gaan zien.

Meer complete integratie van kanalen.

Google Analytics meet nu interacties over websites en apps, hierdoor kunnen marketeers nu online zien waar én welke conversies behaald worden op verschillende kanalen. Interacties worden nu namelijk gemeten over YouTube video weergaven, Google zoeken, Social Media, Email, Google en niet Google gerelateerde betaalde kanalen. Met deze Google Analytics feature kun je zien waar de meeste conversies nou precies vandaan komen.

Consument-gerichte data meetmethoden.

Ook deze nieuwe functie is bedoeld om marketeers een meer compleet overzicht te geven in de manier hoe consumenten de interactie zoeken met een bedrijf. De consument-gerichte meetmethoden gebruiken verschillende kenmerken om gebruikers te identificeren zoals User ID’s en Google signals van gebruikers, waarmee gepersonaliseerde advertenties aan de relevante gebruikers worden getoond. Over de lange termijn kunnen marketeers zo een beter beeld krijgen een consument. Consument-gerichte data meetmethoden geven zo nieuwe inzichten, zoals de manier waarop de consument het bedrijf gevonden heeft maar ook hoe de conversie van die gebruiker tot stand is gekomen.

Meer gedetailleerde data controles.

Marketeers kunnen nu kiezen wanneer ze consumenten data willen gebruiken om advertenties te optimaliseren. Je kan nu ook kiezen om het gebruik van data te minimaliseren en data alleen te gebruiken voor metingen. Door deze optie nu al aan te bieden, begeleid Google marketeers in het aanpassen aan een nieuwe potentiële toekomst waar mogelijk beperkt gebruik gemaakt kan worden van cookies. Een ware feature voor de toekomst.

De toekomst van Google Analytics

Er is weer een nieuwe stap gezet in de ontwikkeling van Google Analytics. Deze versie is echter nog in ontwikkeling en niet alle functies zijn momenteel al beschikbaar. Google adviseert daarentegen wel om de nieuwe Google Analytics properties alvast op je website te implementeren. Zodoende kan de nieuwe Analytics alvast data opbouwen en kunnen marketeers en bedrijven langzaam wennen aan deze nieuwe manier van meten. Zo kan iedereen zich voorbereiden op het Google Analytics van de toekomst.

Meer tips & informatie over Google Analytics?

Bij Modation houden we de nieuwste ontwikkelingen van alle Google tools in de gaten om deze direct te testen en te beoordelen. Wij passen deze graag toe bij uw bedrijf. Heb je vragen over Google tools of heb je hulp nodig bij de optimalisatie van je Google Ads campagnes? Neem dan contact op met Modation en we helpen je graag verder!

Bronnen

https://searchengineland.com/google-analytics-4-adds-new-integrations-with-ads-ai-powered-insights-and-predictions-342048

https://support.google.com/analytics/answer/10089681

https://blog.google/products/marketingplatform/analytics/new_google_analytics

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp