Google Afbeeldingen krijgt nieuwe functie • Modation Full Service Online Marketing bureau Nijmegen

Google Afbeeldingen krijgt nieuwe functie

Het platform Google Afbeeldingen is een platform dat dagelijks door miljoenen consumenten wordt gebruikt als belangrijk onderdeel van hun aankooptraject. Dit omdat consumenten vaak op Google Afbeeldingen zoeken naar inspiratie, instructies en afbeeldingen voor hun gewenste product.

Google afbeeldingen gaat dus een steeds grotere rol spelen in het online aankoopproces. Mede daardoor wordt Google Afbeeldingen vanaf eind maart onderdeel van het algemene zoeknetwerk. Dit betekent dat Google Shopping-advertenties zoals je ze nu kent automatisch in aanmerking komen voor een weergave in de resultaten van Google Afbeeldingen wanneer consumenten naar relevante zoekwoorden zoeken.

Afbeelding 1: Google Images

Wat dit betekent voor je huidige Shopping-campagnes

Alle Shopping-campagnes komen automatisch in aanmerking voor weergave in Google Afbeeldingen. Het is niet meer nodig om je aan te melden voor het netwerk van zoekpartners (sites in het zoeknetwerk die in samenwerking met Google advertenties weergeven) om Shopping-advertenties weer te geven in Google Afbeeldingen.

Als je advertenties momenteel zijn aangemeld voor het netwerk van zoekpartners, dan ontvang je straks mogelijk minder verkeer via het netwerk van zoekpartners en meer via het zoeknetwerk. Dit komt doordat Google Afbeeldingen eerder deel uitmaakte van het netwerk van zoekpartners.

Als je campagnes momenteel niet zijn aangemeld voor het netwerk van zoekpartners, kunnen je advertenties vanaf eind maart worden weergegeven in Google Afbeeldingen. Je kunt hiermee mogelijk 3 tot 10% meer verkeer ontvangen tegen lagere kosten per klik en vergelijkbare conversiepercentages. Een enorm verschil dus!


Toekomstige functie:

Shoppable Ads

Shoppable Ads, ook wel Shoppable Images, is een nieuwe manier van adverteren die het mogelijk maakt om producten te koppelen aan afbeeldingen. Deze manier van adverteren wordt momenteel getest in Amerika en zal naar verwachting binnenkort ook in Nederland beschikbaar zijn.

Voorbeeld: Wanneer je zoekt naar “Bureau” bij Google Afbeeldingen zal je door de afbeeldingen gerelateerd aan het onderwerp heen scrollen. Indien je met de muis over de afbeelding gaat zullen hier tags bij de betreffende producten worden getoond met het merk, de prijs en andere relevante informatie. Dit is echter alleen het geval bij de sponsored ads.

Afbeelding 2: Voorbeeld Shoppable Images

Door op de afbeeldingen te klikken wordt de consument direct doorgestuurd naar de website waar ze het product kunnen aanschaffen. Deze functie bevindt zich echter nog in de testfase, dit neemt niet weg dat wij een mooie toekomst voorspellen voor deze functie.

Wel raden wij je aan om goed te kijken welke soort campagne bij jouw bedrijf past. Verder is deze nieuwe functie vooral een mooie toevoeging voor webshops, omdat je hiermee je product nog meer kan promoten!

Wil je persoonlijk advies over jouw campagnes? Neem dan contact met ons op!

Bronnen: