Waarom Google Posts belangrijk blijven

Google-Post-in-zoekresultaten

Wat is Google Post?

De Google Post functie is al sinds 2016 beschikbaar voor bedrijven via het platform Google Mijn Bedrijf. Met een Google Post kunnen organisaties nieuwe producten onder de aandacht brengen bij klanten of aankondigingen delen over belangrijke evenementen of aanbiedingen.

De verschillende content kun je dan als foto, evenement, verhaal of zelfs als GIF of video delen. De Google Post verschijnt dan in het kennisvenster in het Google zoeknetwerk wanneer een gebruiker zoekt op jouw merknaam (zie afbeelding 1).

Google Post in zoekresultaten
Afbeelding 1: Google Post in het Google zoeknetwerk
Google Post nu minder prominent

De Google Post werd eerder altijd bovenaan in het kennisvenster/knowledge panel in de Google zoekresultaten weergegeven. Nu heeft de Google Post een wat minder zichtbare positie onderaan het kennisvenster, waardoor de Google Post minder prominent naar voren komt in het zoeknetwerk.


Waarom blijft de Google Post toch interessant?

Er zijn twee redenen om Google Mijn Bedrijf te blijven gebruiken:

  1. Alle informatie in Google Mijn Bedrijf heeft invloed op jouw lokale ranking in de local ranking list in de zoekresultaten van Google (zie afbeelding 2). Hoe beter jouw informatie is ingevuld in Google Mijn Bedrijf, hoe hoger jouw organisatie scoort in de lokale zoekresultaten.
  2. Het continu updaten van je Google Post is waardevol voor de langetermijnklantrelaties. Door nieuwe Google Posts te plaatsen, herinner je bestaande klanten aan bijvoorbeeld nieuwe producten of belangrijke aankomende evenementen of kortingen. Op die manier blijven klanten terugkomen bij jouw organisatie en onderhoudt je de langetermijnrelatie met die klant.
Local ranking list in Google zoeken
Afbeelding 2: Voorbeeld local ranking list in het Google zoeknetwerk
Belangrijke tips voor Google Post

  1. Gebruik content in jouw Google Post die ook al te vinden is op je andere netwerken, zoals Facebook of Twitter. Op die manier is jouw organisatie consistent in het uitdragen van een boodschap.
  2. Maak gebruik van sterke ‘call-to-actions’ die leiden naar een relevante bestemmingspagina. Zo hebben gebruikers sneller de neiging om zaken te doen met jouw organisatie.
  3. Zorg ervoor dat je Google Posts aangevuld worden met de juiste gegevens zoals locatie, telefoonnummer en klantreviews. Zo is jouw Google Mijn Bedrijf kennisvenster altijd up-to-date voor (potentiële) klanten.
  4. Naast het plaatsen van posts, kun je in Google Mijn Bedrijf ook belangrijke informatie als openingstijden en nieuwe winkellocaties delen.
  5. In de Google Maps App is het sinds kort ook mogelijk om plaatsen te volgen. Updates verschijnen dan in het tabblad “Voor jou”.
Plaatsen volgen in Google Maps
Afbeelding 3: Organisaties en plaatsen volgen in Google Maps

Bronnen

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp