Vijf conversie verhogende Google Analytics rapporten

Gebruik het bezoekersgedrag van je bezoekers om te bepalen wat je op welke pagina’s gaat aanpassen om je conversie te verhogen!
In Google Analytics vind je enkele nuttige rapporten die je ideeën geven voor conversieverbetering. Je kunt zo het feitelijke gedrag van jouw bezoekers gebruiken om jouw site te verbeteren.

1. Paginarapport

Hoe bepaal je waar optimalisatiekansen liggen op je site? Hiervoor dien je te bepalen wat belangrijke pagina’s zijn. In het Google Analytics rapport ‘Pagina’s’ (Gedrag > Site-inhoud > Alle pagina’s | Behaviour > Site-Content > All Pages) dien je daarvoor de pagina’s te selecteren die een hoog aantal paginaweergaven hebben, indien mogelijk gecombineerd met een lage paginawaarde. Een paginawaarde wordt alleen toegekend indien je gebruik maakt van e-commerce en/of een doelwaarde hebt toegekend aan je ingestelde doelen. Neem eventueel het bouncepercentage, de gemiddelde tijd op de pagina en het uitstappercentage mee.

Gedrag-Websiteinhoud-Alle-paginas

2. Real time rapportage

Vaak bekijk je je eigen website namelijk vanuit eigen perspectief en gaan je doelgroepen op een hele andere wijze door de website heen!
Bekijk bijvoorbeeld eens het Real time rapport en zie via welke websites individuele bezoekers op je website komen en welke pagina’s ze bekijken. Via de volgende Analytics sjabloonlink  zie je in 1 scherm de belangrijkste real time rapporten van actieve gebruikers op de site.

In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld (enkele gegevens zijn onleesbaar gemaakt).

Google Analytics Real Time Dashboard

Normaal gesproken geeft Analytics het gemiddelde bezoek weer aan je website en pagina’s op je website. Bij het bekijken van het gedrag van individuele bezoekers krijg je een ander, vaak meer opvallend, beeld.
Zo zie je in het bovenstaande voorbeeld goed dat meer bezoekers de site bekijken op een tablet dan op een desktop* en kun je goed zien welke pagina’s worden bekeken door de nieuwe en terugkerende bezoekers.
Bekijk regelmatig dit rapport aangezien het gaat om momentopnames. *Zie natuurlijk ook het rapport Doelgroep > Mobiel > Overzicht | Audience > Mobile > Overview).

3. Het gebruikersstroom rapport

Bekijk ook het gebruikersstroom rapport (Doelgroep > Gebruikersstroom | Audience > Users Flow). Dit rapport geeft een mooie visuele weergave op welke wijze de meeste bezoekers door de website navigeren.
Wat vaak al opvalt is dat meer dan 75% van de bezoekers minder dan vijf pagina’s bekijkt. Als je dan op de belangrijkste landingspagina’s niet je unieke onderscheidende kenmerken noemt dan is de kans groot dat de bezoeker die in het geheel niet ziet en voor een concurrent zal kiezen.
In het rapport kun je dus nagaan of de belangrijkste gebruikersstromen verrassend zijn en of ze aansluiten bij de indeling van je site. Heb je bijvoorbeeld dameskleding het meest prominent in beeld en gaan veel bezoekers naar de herenkleding dan kun je overwegen om herenkleding meer prominent in beeld te brengen.

Gebruikersstroom Rapport Google Analytics

4. Omgekeerd doelpad rapport

Je gebruikt dit rapport (Conversies > Doelen > Omgekeerd doelpad | Conversions > Goals > Reverse Goal Path) om een betere inzage te krijgen welke stappen bezoekers voorafgaand aan het bereiken van het doel hebben gevolgd. Je kan tot drie stappen terug kijken en hebt inzage in wat het meest gevolgde pad is wat leidt tot een transactie of een doel. Zijn er opvallendheden te constateren in de stappen die leiden tot het doel of is er bijvoorbeeld een betere sturing mogelijk. Denk hierbij aan een pagina met leveringsvoorwaarden die vaak wordt bekeken voordat de transactie wordt voltooid. Wellicht is het mogelijk de leveringsvoorwaarden beknopt in het bestelproces te vermelden zodat minder naar deze pagina wordt geklikt.

5. Analyse op de pagina rapport

Gebruik ook het analyse op de pagina rapport. (Gedrag > Analyse op pagina | Content >In-Page Analytics). Je ziet dan welke links vaak worden aangeklikt.
Je optimaliseert hier door populaire inhoud een prominentere plaats te geven. In het onderstaande voorbeeld zou dan (Hotels – Kassel – Dresden – Praag) een lagere positie in het menu kunnen verkrijgen.

Je optimaliseert hier door populaire inhoud een prominentere plaats te geven. In onderstaand voorbeeld kan ‘Hotels – Kassel – Dresden – Praag’ lager in het menu worden gepositioneerd omdat het klikpercentage lager is. Blijkt dat op bepaalde links helemaal niet wordt geklikt dan kun je testen of met een betere zichtbaarheid er wel op geklikt wordt.
In dit rapport zit verder ook de handige functie browserformaat. Als je hierop klikt zie je het gedeelte dat voor 90 procent van de bezoekers direct zichtbaar is zonder te scrollen (dit is namelijk het stuk wat niet gemarkeerd is). Waardevolle content dient natuurlijk meteen in beeld te verschijnen voor deze 90 procent.

In Page Google Analytics Pagina Analyse

Met deze vijf rapporten krijg je beter inzicht in het bezoekersgedrag op je site en de kansen voor conversie-optimalisatie.
Hiermee verhoog je op structurele wijze de waarde per bezoek en daarmee je winst. Met een hogere waarde per bezoek kun je ook meer uitgeven per klik in bijvoorbeeld Adwords en zo je winst verder vergroten.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp