Twee nieuwe tools voor meer conversies in displaycampagnes

2 nieuwe tools conversies displayadvertenties - Online Marketing Bureau Modation

1. Verbetering in de tool voor doelgroepuitbreiding

Om meer conversies te realiseren tegen ongeveer dezelfde kosten per klant kun je als adverteerder gebruik maken van automatische targeting.

De automatische targeting is een tool die ervoor zorgt dat jouw displayadvertentie zichtbaar is op nieuwe plaatsen in het displaynetwerk. Hierdoor worden nieuwe klanten bereikt en wordt je doelgroep automatisch uitgebreid.

Google voegt nu de mogelijkheid toe om het doelgroepbereik zelf gedetailleerder te vergroten of te verkleinen. Je kunt nu het doelgroepbereik aan te passen in de ‘tool voor doelgroepuitbreiding’/ ‘audience expansion tool’.

Op basis van het gekozen doelgroepbereik maakt Google Ads een schatting van de wekelijkse vertoningen van de advertenties in de gekozen advertentiegroep. Zo kun je een juiste overweging maken bij het kiezen van je doelgroepbereik.

Om het doelgroepbereik in te stellen in Google Ads selecteer je links in het navigatievenster de gewenste displaycampagne. Kies de advertentiegroep waarvoor je de targeting wil aanpassen. Klik op instellingen en ga dan naar ‘Targeting voor advertentiegroep bewerken’ (Afbeelding 1).

Afbeelding 1: Automatische targeting instellen in displaycampagne

Vervolgens kun je bij targetinguitbreiding het bereik vergroten of verkleinen en zie je de schatting van de wekelijkse vertoningen (Afbeelding 2).

Afbeelding 2: Doelgroepbereik handmatig aanpassen

2. Dynamische acquisitie/ dynamic prospecting

Daarnaast heeft Google onlangs ‘dynamische acquisitie’ geïntroduceerd voor displaycampagnes (van webshops).
Met behulp van ‘dynamische acquisitie’ wordt er automatisch een goede match gemaakt tussen een nieuwe potentiële klant en een product.

Dynamische acquisitie is anders dan dynamische remarketing. Bij dynamische remarketing worden producten geselecteerd op basis van eerdere interacties van klanten met jouw website. De producten die zichtbaar zijn door dynamische acquisitie worden gebaseerd op de eerdere interacties van gebruikers in het totale Google netwerk. Dynamische remarketing richt zich dan ook op bestaande klanten, terwijl dynamische acquisitie zich focust op nieuwe klanten.

Via machine learning evalueert Google de prestaties van je producten bij verschillende doelgroepen op basis van demografie gerelateerde informatie zoals geslacht, leeftijd, gezinsinkomen etc.

Op basis van de informatie die Google verzamelt, wordt bepaald welke producten het meest relevant zijn voor een potentiële koper en welke producten waarschijnlijk de meeste conversies zullen opleveren. Als je dynamische acquisitie wilt toevoegen, koppel je de productfeed aan de displaycampagne.

Je koppelt de productfeed aan een displaycampagne door in het navigatievster de gewenste displaycampagne te selecteren. Klik vervolgens op instellingen. Onder de aanvullende instellingen vind je de opties voor de dynamische advertenties, waar je ook een feed kunt kiezen (Afbeelding 3).

Afbeelding 3:Productfeed koppelen aan een displaycampagne
Resultaten

Uiteindelijk bleek dat adverteerders die gebruik maakten van de tool voor doelgroepuitbreiding tot 50% meer conversies hebben ontvangen.
Adverteerders die een feed hebben gekoppeld aan hun displaycampagne, behaalden gemiddeld 20% meer rendement volgens Google bronnen.

Bronnen:


Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp