Mis niks van de nieuwste Google updates!

De laatste tijd heeft Google meerdere updates uitgerold op haar platforms. Zo heeft Google onder andere een shopping sectie toegevoegd aan de zoekresultaten en is er een update geweest in de bodsimulator. Lees verder om te lezen wat de nieuwste updates zijn en wat deze inhouden.

Update 1: Een nieuwe manier om schoenen, kleding en meer te vinden met Google zoeken

Vanaf half januari toont Google verschillende soorten kleding, accessoires en schoenen op één plek in de Google zoekresultaten op mobiel. Deze functie is vooralsnog alleen beschikbaar in de Verenigde Staten. 

Met de nieuwe shopping sectie maakt Google het gemakkelijk om verschillende winkels en merken tegelijkertijd op één plek te doorzoeken.

Om meerdere winkels tegelijkertijd te doorzoeken geef je een zoekterm in op Google zoals ‘t-shirt’, ‘broek’ of ‘armband’. Vervolgens identificeert Google populaire producten van webwinkels en laat deze samen zien in een nieuwe sectie in de zoekresultaten (afbeelding 1).
Vervolgens kun je nog filteren op bijvoorbeeld stijl of maat. Op deze manier wil Google producten van verschillende winkels samenbrengen en het makkelijker maken om een specifiek product te vinden.

Hoe zorg je ervoor dat jouw producten getoond worden? 

Google indexeert de producten van alle online winkels voor de organische zoekresultaten. Deze nieuwe shopping sectie werkt ook op basis van deze index. De functie is dus gratis en kan jouw organische zoekresultaten een boost geven.

newGoogleShoppingupdate
Afbeelding 1: Nieuwe shopping sectie

Update 2: Bodsimulator voor slimme biedstrategieën

In een recent blogbericht liet Google weten dat Google Ads een bodsimulator uitrolt om je potentiële prestaties te bekijken voor verschillende biedingsniveaus. Dit is te zien in afbeelding 2. Tot nu toe waren deze simulaties alleen beschikbaar voor campagnes met een handmatige biedstrategie of doel-CPA.

biedstrategie_Google_simulator
Afbeelding 2: Prestatie simulator ROAS biedstrategie

Bij een doel-ROAS biedstrategie laat de bodsimulator de relatie zien tussen je doel-ROAS en de belangrijkste statistieken. Hiervoor wordt data gebruikt van de afgelopen 7 dagen. De bodsimulator laat zien wat de prestaties van je campagnes zouden zijn geweest bij andere biedingsinstellingen.

Daarnaast is er een budgetsimulator uitgerold. Deze nieuwe simulator laat zien hoe veranderingen in het budget invloed hebben op de prestaties van je campagnes. Je kunt deze informatie gebruiken bij het toewijzen van je budgetten. 

Update 3: Zwart label bij advertenties en favicons bij organische zoekresultaten

In mei lanceerde Google een update voor mobiele zoekresultaten. In deze updates kregen advertenties een nieuw zwart ‘advertentie’ label en werden er favicons naast de URL’s toegevoegd in de organische zoekresultaten. Deze maand rolde Google deze update ook uit voor desktop zoekresultaten. Op afbeelding 3 is te zien hoe de zoekresultaten er oorspronkelijk uit zagen en op afbeelding 4 is te zien hoe de zoekresultaten op desktop er na de update uit zien.

before_Googleupdate
Afbeelding 3: De zoekresultaten voor de update
voor_Google_update
Afbeelding 4: Zoekresultaten na de update

Wanneer we afbeelding 3 en 4 vergelijken is er een duidelijk verschil te zien in het uiterlijk van de betaalde- en organische zoekresultaten. Het ‘advertentie’ label wordt nu weergegeven boven in de advertentie samen met de URL van de bestemmingspagina. In afbeelding 5 zie je dat de organische zoekresultaten (na de betaalde zoekresultaten) een favicon bevatten. De favicon wordt echter niet gebruikt bij het weergeven van betaalde zoekresultaten. Als website eigenaar kun je zelf een favicon aanleveren aan Google, hier kun je lezen hoe je dat doet.

Conclusie

In deze blog hebben we drie verschillende updates uitgelegd die Google begin dit jaar heeft uitgerold. Met deze updates wil Google het 1) makkelijker maken voor zoekers om een specifiek product of soortgelijke producten in de zoekresultaten te vinden, 2) adverteerders makkelijker maken om het ideale budget en de beste biedstrategie vast te stellen en 3) een overzichtelijke interface creëren in de zoekresultaten.

Heb jij vragen over deze nieuwe updates of hulp nodig met het verbeteren van je organische of betaalde zoekresultaten?  Neem contact op met Modation!

Bronnen

A new way to find clothes, shoes and more on Search

Google rolling out desktop search redesign with black “Ad” label, favicons for organic results.

Understand how budget and goal changes may impact Smart Bidding