Lees hier over de uitbreiding van de oproep- en berichtenrapportage!

Google Ads Extensies

Vanuit de oproepextensie (‘call extensions’) of berichtextensie (‘message extensions’) in jouw Google Ads advertenties kunnen gebruikers direct een telefoonnummer bellen of een SMS versturen naar jouw organisatie

 

Oproep- en berichtrapportage

Google voegde eerder al de oproep- en berichtrapportage toe aan Google Ads om daarmee alle telefoon- en berichtenstatistieken in te kunnen zien op accountniveau.

Om meer statistieken te bekijken over telefoongesprekken en SMS-berichten moet je in jouw Google Ads account de oproep- en berichtenrapportage inschakelen (Afbeelding 1).

Afbeelding 1: Inschakelen berichten- en oproeprapportage

Nieuwe statistieken: wat kun je ermee?

In de statistieken kun je bijvoorbeeld het aantal binnenkomende telefoongesprekken en berichten bekijken. Daarnaast kun je ook de telefoonfrequentie/ ‘PTR’ (aantal ontvangen telefoongesprekken gedeeld door het aantal keer dat uw telefoonnummer is weergegeven) en het aantal telefoon- en berichtvertoningen inzien.

Om de nieuwe statistieken te kunnen bekijken in Google Ads klik je in een gewenste campagne op ‘advertenties en extensies’. Klik vervolgens op extensies en pas vervolgens de statistiek tabel aan door op ‘kolommen’ te klikken. Onder de kopjes ‘oproepdetails’ en ‘berichtdetails’ zijn de nieuwe statistieken te vinden (Afbeelding 2).

Afbeelding 2: Statistieken instellen oproep- en berichtenrapportage

Met behulp van de nieuwe oproep- en berichtenstatistieken kun je de advertenties en extensies optimaliseren op basis van de content die de meeste oproepen/berichten oplevert.

 

Uitbreiding naar locatie-extensie

Onlangs heeft Google de rapportage van oproep- en berichtextensies in Google Ads uitgebreid. Oproepen vanuit locatie-extensies kunnen sindsdien ook worden geteld als conversies. Let op: dit kan alleen als de oproeprapportage is ingeschakeld (Afbeelding 1).

Een telefoongesprek telt standaard als conversie wanneer het gesprek langer dan 60 seconden duurt. Het vereiste aantal seconden kan worden aangepast naar een ander willekeurig heel getal vanaf 1.

Om in te stellen op welke wijze gesprekken worden geteld als conversie, ga je via de accountinstellingen van de oproeprapportage (Afbeelding 1) naar ‘Conversie-instellingen beheren’.

Afbeelding 4: Nieuwe conversieactie toevoegen

Vervolgens zie je bij de instellingen van de nieuwe conversieactie de optie om de gespreksduur van 60 seconden naar een ander willekeurig getal te veranderen.

Afbeelding 5: Gespreksduur conversieactie

Verwacht in Nederland

De oproep- en berichtrapportage werken door middel van Google-doorschakelnummers. Geplaatste oproepen worden omgeleid via een Google-doorschakelnummer, waardoor gegevens over de oproep kunnen worden verzameld.
Tot nu toe zijn Google-doorschakelnummers beschikbaar in een beperkt aantal landen, waaronder België, Duitsland en de Verenigde Staten. Naar verwachting wordt Nederland binnenkort nog aan dit lijstje toegevoegd.

Bronnen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp