Hoe optimaliseer je makkelijk je campagnes met ‘Google Ads Aanbevelingen’?

Wie een beetje bekend is met Google Ads heeft het misschien al weleens zien staan of er zelfs gebruik van gemaakt; de Google Ads aanbevelingen of recommendations. De aanbevelingen zijn te vinden in jouw Google Ads account (Afbeelding 1) en zijn bedoeld om je campagnes gemakkelijker te kunnen optimaliseren. 

Afbeelding 1: Aanbevelingen in Google Ads

Welke aanbevelingen geeft Google Ads?

De Google Ads aanbevelingen geven allerlei handige tips weer waarmee je bijvoorbeeld je biedingen, zoekwoorden of advertenties kunt verbeteren. Hieronder een aantal voorbeelden:
  1. Zoekwoorden: Google controleert regelmatig de status van jouw zoekwoorden en geeft in de aanbevelingen weer wanneer zoekwoorden overbodig zijn. Dat kan twee redenen hebben. Enerzijds kunnen de zoekwoorden niet of nauwelijks worden gebruikt in de zoekmachine. Anderzijds kan het zo zijn dat je al een sterk vergelijkbaar zoekwoord in jouw campagne hebt staan. Let wel altijd op dat je geen belangrijke zoekwoorden verwijderd!
  2. Extensies: Google biedt tal aan verschillende extensies die je kunt toevoegen aan je advertenties om deze uit te breiden. In de aanbevelingen laat Google je ook zien welke extensies je nog waar kan toevoegen in je campagne. Handig als je iets over het hoofd hebt gezien bij het optimaliseren.
  3. Biedingen: Ook geeft Google tips over de biedingen. Dit kan dan gaan over de meest efficiënte biedstrategie, maar ook over bod verlagingen of juist verhogingen.
  4. Targeting: Daarnaast geeft Google ook tips over het targeten van je doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld zijn in de vorm van het toevoegen van nieuwe doelgroepen.

Wat is er nieuw?

Om de aanbevelingen in Google Ads nog overzichtelijker te maken, voegt Google binnenkort een nieuwe tabel toe (Afbeelding 2). Hierin is de impact te zien die bepaalde aanbevelingen op jouw campagnes hebben als je ze zou toevoegen. 

Afbeelding 2: Nieuwe tabel in Google Ads aanbevelingen

Daarnaast verbetert Google ook de relevantie en kwaliteit van de aanbevelingen met betrekking tot zoekwoorden. Zo worden er alleen zoekwoordsuggesties gedaan wanneer deze zoekwoorden leiden tot éxtra verkeer naar jouw website. 

Ook kun je de aanbevelingen van Google nu in een bulk actie toepassen of afwijzen op accountniveau. Zo kun je de aanbevelingen in één keer toevoegen aan je campagnes of juist alle aanbevelingen in één keer afwijzen.

Blijf altijd kritisch

Die aanbevelingen van Google zijn super handig, maar blijf altijd kritisch. Jij kent jouw campagnes en jouw doelen het beste! Je kunt alle aanbevelingen die Google Ads jou biedt net zo makkelijk afwijzen als toepassen. Neem de aanbevelingen niet klakkeloos over, maar denk wel na welke impact deze aanpassingen zouden kunnen hebben op jouw campagnes. 

 

De nieuwe tabel van Google maakt dit in ieder geval al een stuk makkelijker. Deze tabel zal binnenkort worden toegevoegd aan de Nederlandse versie van Google Ads, samen met de andere verbeteringen. 

 

Heb jij nou hulp nodig bij jouw Google Ads campagnes of heb je andere vragen over Google Ads? Neem dan gerust contact op met Modation!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp