Het achtste wereldwonder in online marketing

Al door Einstein benoemd als het achtste wereldwonder: Het rente-op-rente effect!

Een succesvolle strategie in de online marketing is het verhogen van je omzet door het doorlopend A/B testen in campagnes en op je website. Hierbij komt het rente-op-rente effect in beeld. Dit effect is voornamelijk bekend vanuit de financiële wereld. Een feit is dat hoe meer rente je op je geld ontvangt, hoe sneller je vermogen groeit. Als je dan ook nog rente ontvangt over de eerder ontvangen rente groeit je vermogen nog sneller. Als je denkt dat dat effect meevalt dan kun je je vergissen.

Voorbeeld rente-op-rente effect financiële wereld

Belegger A gaat op zijn negentiende beleggen. Deze belegger zet jaarlijks 2.000 euro opzij en maakt tien procent rendement (gemiddeld rendement S&P 500 index 1906-2012). Deze belegger stopt al na zeven jaar met inleggen en behoudt zijn beleggingen.
Belegger B begint als hij 26 jaar is (de leeftijd waarop A stopt) en behaalt ook tien procent rendement, na 22 jaar is het vermogen van A nog altijd hoger dan belegger B. Het vermogen van A is met factor 66 gegroeid en van B met factor 11 Meer details.

De 72-regel

Deze regel is ook gerelateerd aan het rente-op-rente effect. De 72-regel geeft aan hoe snel een bedrag verdubbelt: bij tien procent rendement verdubbelt het vermogen al na (72/10) afgerond 7 jaar (investopedia.com).

Toegepast bij online marketing

Bij A/B Testen krijgt het ene deel van je gebruikersgroep variant A te zien en het andere deel variant B om te kijken welke variant uiteindelijk het beste presteert (meer omzet genereert). Je past vervolgens je website/campagne aan op de beste presterende variant en voert vervolgens weer een nieuwe A/B test uit. Door continu A/B testen uit te voeren, realiseer je in je campagnes en in conversies steeds weer verbeteringen. Die verbeteringen leveren vaak met grote betrouwbaarheid (veelal 95 procent) weer een paar procent extra conversie op.
We hebben in de praktijk gezien dat Adwords campagnes hierdoor jaar op jaar steeds beter gaan presteren. Stel je verbetert de Adwords prestaties (bijvoorbeeld het doorklik- of conversiepercentage) maandelijks met een half procent (dus bijvoorbeeld van 1 procent naar 1,005 procent) dan verbetert de campagne na 1 jaar met 6,2% procent en al na 2 jaar met 12,7%. Dit laat zien dat het rente-op-rente effect al op korte termijn sterke voordelen kan bieden bieden. Het effect wordt exponentieel versterkt als je zowel het doorklik en/of conversiepercentage van campagnes verbeterd en gelijktijdig het conversiepercentage op de site.

Waarom werkt A/B testen zo goed bij online marketing?

Je kunt relatief snel conclusies trekken op basis van verschillen in het consumentengedrag (evidence based). Is het je wel eens opgevallen hoe stabiel vaak de gemiddelde tijd is die bezoekers volgens Google Analytics op je website doorbrengen? Het gedrag is namelijk repeterend. Daarom leiden veranderingen die je doet, waarvan je weet dat ze een verschil zullen maken, ook tot een verschil waarvan je van het voordeel steeds blijft profiteren!

Hoe bereik je dit?

Heel simpel, ga aan de slag en probeer vooral gewoon dingen uit. De bedrijfskundigen Peters & Waterman adviseerden in 1982 al, je leert pas als je iets uitprobeert. Dit is één van de acht kenmerken van succesvolle bedrijven en het resultaat van het onderzoek naar succesgeheimen bij enkele tientallen toonaangevende bedrijven (Peters & Waterman).
Kortom, start nieuwe testen en evalueer structureel en gedisciplineerd. In de praktijk gebeurt dit helaas te weinig, net zoals het beginnen met beleggen op je negentiende…

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp