Google Search Console meet minder bezoek dan Analytics

Google Search Console versus Google Analytics Online Marketing Bureau Modation

Wist je dat Google Analytics vaak meer klikken meet dan Google Search Console?

We lichten dit toe aan de hand van een voorbeeld uit de praktijk. In de volgende afbeelding zie je dat 884 klikken zijn gemeten in Google Search Console in de geselecteerde periode.

Afbeelding 1: resultaten Google Search Console met klikken en vertoningen.
Afbeelding 2: resultaten Google Analytics met organische gebruikers en sessies.

Volgens Google Analytics zijn bij Google / Organic in dezelfde periode 1.125 sessies gemeten. Dat is ruim 25% meer gemeten in Google Search Console! Hou daar dus rekening mee bij het beoordelen van je inspanningen en die van je link builder, tekstschrijver en online marketing bureau 🙂

De afwijking in aantallen tussen Google Analytics en Search Console verschilt ook weer per site; van 5% tot ruim 30%.

Oorzaken van verschillen in metingen.

– Mogelijk dat Google in Search Console de resultaten beperkt laat zien om overoptimalisatie te voorkomen.
– Een verschil kan ook ontstaan als een gebruikers binnen 1 sessie meerdere keren op een organisch zoekresultaat klikt (telt als 1 sessie in Analytics).
– Bij Google Search Console is het van belang dat je de klikken uit zoektypen web, afbeelding en videobestanden bij elkaar op telt.
In Analytics worden sessies gemeten nadat Analytics volledig is geladen, dus als een gebruiker klikt vanuit organisch kan de bezoeker dus niet worden gemeten in Analytics (door meetvertraging of cookie-instellingen).

Wanneer je Google Search Console hebt gekoppeld aan Google Analytics dan kun je een nog groter verschil zien. Controleer dan of je de juiste property hebt gekoppeld aan Analytics (per site zijn er soms al vier mogelijkheden, bijvoorbeeld https://thijsdewitt.nl/modation/oud, https://thijsdewitt.nl/modation/oud, https://thijsdewitt.nl/modation/oud en https://thijsdewitt.nl/modation/oud).
Sinds kort rapporteert Google gelukkig wel de resultaten van canonieke url’s (dus op domeinniveau in plaats van URL-voorvoegsel). Dat betekent dat de resultaten ziet zonder dat je alle resultaten van URL- voorvoegsels hoeft op te tellen (met en zonder www en subdomeinen).


Wil je advies over jouw online vindbaarheid? Neem dan gerust contact met ons op!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp