Google Ads maakt nu ook onderscheid tussen nieuwe en terugkerende winkelbezoekers

WinkelbezoekenOnderscheid tussen nieuwe en terugkerende winkelbezoekers - Online Marketing Bureau Modation

Voor adverteerders met een eigen fysieke winkel is het mogelijk om conversies bij te houden via winkelbezoeken.
Adverteerders die gebruik maken van ‘conversies meten via winkelbezoeken’ kunnen inzien welke Google Ads campagnes, zoekwoorden of apparaten de meeste bezoeken aan hun fysieke winkel opleveren. Op basis daarvan kunnen advertentiemateriaal, uitgaven, biedstrategieën etc. worden geoptimaliseerd.

Nu voegt Google een nieuwe feature toe aan Google Ads. De nieuwe feature maakt het mogelijk om te kunnen inzien of winkelbezoeken afkomstig zijn van nieuwe of terugkerende klanten.

Voor terugkerende bezoekers kun je kiezen uit verschillende conversieperioden:

  • 180 dagen (standaard);
  • 90 dagen;
  • 60 dagen;
  • Aangepast: tussen de 1 en 180 dagen.

Kies je bijvoorbeeld voor een conversieperiode van 75 dagen, dan worden winkelbezoeken als nieuw beschouwd wanneer een bezoeker jouw winkel de afgelopen 75 dagen niet heeft bezocht.
Wanneer een bezoeker binnen die 75 dagen terugkomt naar jouw winkel, wordt hij of zij geregistreerd als terugkerende klant.

De conversieperiode kun je aanpassen door via ‘Tools’ op ‘Conversies’ te klikken. Ga dan naar ‘instellingen’ en stel de conversieperiode in bij ‘Periode verval nieuwe klant’. Zie afbeelding 1 hieronder.

Onderscheid tussen nieuwe en terugkerende winkelbezoekers - Online Marketing Bureau Modation
Afbeelding 1: Instellen conversieperiode

Om de conversies per nieuwe of terugkerende groep klanten in te zien, klik je in Google Ads op het icoontje met de drie streepjes; ‘Segment’. Ga dan naar ‘Conversies’ en klik vervolgens op ‘Nieuwe versus terugkerende klanten’. De data verschijnt dan vanzelf in je tabel, onderverdeeld in 3 groepen:

  • Onbekend;
  • Nieuwe klanten;
  • Terugkerende klanten.
Onderscheid tussen nieuwe en terugkerende winkelbezoekers - Online Marketing Bureau Modation
Afbeelding 2: Nieuwe versus terugkerende bezoekers

Aan de hand van de data van nieuwe of terugkerende klanten kun je je als adverteerder meer specifiek gaan richten op één van de groepen. Zie je bijvoorbeeld dat terugkerende klanten meer conversie opleveren, dan wil je natuurlijk meer mensen uit deze groep bereiken.
Bekijk welke campagnes en advertentiegroepen de meeste terugkerende klanten bereiken en pas daar bijvoorbeeld je budget of advertenties op aan.

Het segmenteren van bezoekers van een fysieke winkel in nieuwe en terugkerende klanten is een handige nieuwe functie van Google. Houd er wel rekening mee dat alleen adverteerders die gebruik maken van ‘conversies meten via winkelbezoeken’ de nieuwe functie kunnen gebruiken. Lees hier wat de vereisten zijn van ‘conversies meten via winkelbezoeken’ en hoe je deze functie in kunt stellen.

Bronnen:

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp