Krijg meer inzichten over AdWords concurrenten

 

De enige manier om data over concurrenten van AdWords te krijgen is via het rapport ‘inzicht in de veiling’. In dit rapport is het lastig om veranderingen waar te nemen en om te filteren. Daarbij kun je geen data vergelijken met je eigen prestaties. Daarom heeft Brainlabs een script gemaakt om deze problemen op te lossen. Door dit script te gebruiken krijgen organisaties duidelijke tabellen en grafieken wat resulteert in meer inzichten over AdWords concurrenten.

De ‘rauwe’ data is precies hetzelfde als in het rapport ‘inzicht in de veiling’. De toegevoegde waarde van dit script is echter dat deze data kan worden weergegeven in tabellen en grafieken, zie figuur 1, zodat er duidelijke veranderingen en ontwikkelingen kunnen worden geconstateerd. Daarnaast is het ook mogelijk om de variabelen in deze tabellen en grafieken makkelijk en snel aan te passen waardoor er sneller rapportages gemaakt kunnen worden.

Grafiek AdWords inzicht in veiling script
Grafiek AdWords concurrenten script

Hierboven is een grafiek te bewonderen uit het script. Er is te zien hoe het script van de rauwe data een duidelijke grafiek heeft gemaakt waarin per maand te zien is wat de ontwikkelingen zijn. Zo is er bijvoorbeeld te zien dat van 7-12-’14 tot 12-12-’14 “you” advertenties het vaakst werd vertoond. Daarna nam het vertoningspercentage af en had big-competitior.com het hoogste vertoningspercentage. Met dit in je achterhoofd kun je met terugwerkende kracht beredeneren of er toen iets is veranderd in je strategie of advertenties.

 

Nieuwste versie


Dit blogartikel gaat over de laatste versie van dit script. Het vernieuwde ‘inzicht in de veiling’ script geeft organisaties nog meer inzicht over concurrenten in Google AdWords.

De nieuwste versie heeft drie grote verbeterpunten:

–  Rapportages verkrijgen uit de nieuwe AdWord interface (eindelijk!).

– Standaard kolomnamen instellen als die van Google Spreadsheets niet voldoen.

– Meer data over concurrenten verkrijgen (hier wordt het interessant).

 

Wat is er nieuw?


Nieuwe interface

Met de nieuwe AdWords interface zijn er ook nieuwe rapporten gekomen. Hoewel sommige adverteerders de verschillen in rapporten nog niet hebben opgemerkt zijn ze er wel degelijk. Waar in het vorige script nog veel schoonheidsfoutjes zaten, zo waren sommige titels niet te lezen en werkten filters niet optimaal, is dat in het nieuwe script niet meer het geval. Het is echter nog steeds niet mogelijk om rapporten van de oude interface met rapporten van de nieuwe interface te vergelijken en te mixen.

Standaard kolomnamen

Waar de oude interface de volledige kolomnamen gebruikt kan de nieuwe interface afkortingen gebruiken. Daardoor is het script zo aangepast dat het zelf afkortingen en synoniemen opzoekt in de rapporten zodat je snel naar de gewenste kolom kan gaan.

Concurrent instellingen

Waar het script in vorige versies al in uitblonk; het maken van duidelijke grafieken en tabellen, is verder ontwikkeld. Nu is het mogelijk om nummers in te stellen voor je concurrenten. Concurrenten met nummers zullen in die volgorde worden weergegeven in de rapporten. Daarnaast kun je nu ook bepaalde concurrenten in-of uitsluiten. Hierdoor is het nog makkelijker geworden om gerichte rapporten te maken en meer waardevolle data te verkrijgen.

 

Hoe gebruik je het script?


Overtuigd van het nut van het vernieuwde inzicht in de veiling script en wil je er zelf mee gaan werken? Klik op de volgende link voor een stap voor stap implementatie: https://searchengineland.com/auction-insights-3-final-script-287148.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp