Bereken je mogelijke omzet uit e-mailmarketing

E-mailmarketing wordt regelmatig niet structureel ingezet. Verhoog je omzet op eenvoudige wijze tot 15 procent!

 

Wist je dat je je mogelijke omzet uit e-mailmarketing kunt berekenen?

Aan de hand van een voorbeeld berekenen we wat e-mailmarketing je kan opleveren. Stel je webshop bestaat 3 jaar en je hebt aan 20.000 verschillende klanten verkocht de afgelopen 3 jaar. E-mailmarketing biedt je dan goede mogelijkheden om de omzet en de winst te verhogen.

Wanneer je de klanten een maandelijkse mailing gaat versturen en 3,5 procent klikt door naar de website (voorkomend gemiddelde) dan ontvang je jaarlijks (0,035 * 20.000 * 12) = 8.200 extra bezoeken. Wanneer deze bezoeken een gemiddelde omzetwaarde hebben (bijvoorbeeld 2,30 euro per bezoek) dan bedraagt de extra jaarlijkse omzet ruim 18.860 euro.

Stel je hebt 250.000 euro aan jaarlijkse omzet dan verkrijg je hiermee 7,5 procent extra omzet.

We zien bij opdrachtgevers die actief e-mailmarketing inzetten dat 5 tot 15 procent van de omzet afkomstig is uit e-mailmarketing!

De marge neemt zo sterk toe aangezien de kosten van e-mailmarketing relatief laag zijn en je vaste laste kosten dus nauwelijks toenemen.

Een ander winstpunt is dat je je afhankelijkheid van bijvoorbeeld zoekmachinemarketing verkleint. Het omzetpercentage is hoger wanneer je gericht abandoned shopping cart retargeting via e-mail en gepersonaliseerde cross- en upselling inzet.

Is het wettelijk toegestaan je klanten te mailen?

Volgens de telecommunicatiewet mag je bestaande klanten benaderen met commerciële uitingen mits het gaat om soortgelijke producten als de eerdere aankoop.
Enkele tips:
-Het is natuurlijk verstandig om uit te leggen in de eerste nieuwsbrief dat je klanten bijvoorbeeld maandelijks een e-mailing zal gaan verzenden en wat de inhoud is van de mailing;

-Het is te adviseren om nieuwe en/of exclusieve acties als eerste via e-mailing te delen;

-Geef ook duidelijk aan op welke wijze de klanten zich eenvoudig definitief kunnen afmelden;

-Zorg voor een privacy verklaring die voldoet aan de wetgeving;

-Geef aan dat je het e-mail adres inzet voor het versturen van maandelijkse aanbiedingen.

e-mail marketing campagne tagging

Mail je al en zie je de omzet niet terug in Google Analytics onder het rapport Acquisitie – Campagnes?

Dan maak je waarschijnlijk niet (goed) gebruik van de functionaliteit campagne tagging in Analytics. De links in de nieuwsbrief dienen te worden voorzien van extra parameters bijvoorbeeld gebruik www.modation.nl/?utm_source=nieuwsbrief16&utm_medium=e-mail&utm_campaign=najaarsmailing in plaats van www.modation.nl.

Mail je al maandelijks en behaal je minder omzet?

Ga dan na of je afleverpercentage, het doorklikpercentage of het conversiepercentage kan worden verbeterd. Een gangbaar doorklikpercentage is 3,5 procent.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp