Aantal zoektermen verborgen na aankondiging Google

Google Ads Zoektermen verborgen

‘Het zoektermen rapport wordt geüpdatet en zal voortaan alleen zoektermen bevatten waar een significant aantal gebruikers op heeft gezocht.’ Begin september kwam Google met deze mededeling die vele online marketeers heeft verrast. Binnenkort zullen de Google Ads zoektermen rapporten veel minder zoektermen bevatten. Als weinig gebruikers zoeken naar een bepaald woord, worden de zoektermen verborgen om privacy redenen. Deze mededeling leidde tot veel vragen; Wat is significant? En wat betekent dit voor de wereld van online marketing? 

In deze bewuste melding gaf Google aan dat er een update doorgevoerd zou worden en er binnenkort minder zoektermen te zien zouden zijn. Een verdere uitleg bleef lang achterwege en dat roept natuurlijk veel vragen op in de wereld van online marketing. ‘Een update, maar waarom dan?’

Zoektermenrapport melding
Afbeelding 1. De aankondigingsmelding van Google Ads over de update van het zoektermenrapport

De belangrijkste verklaring: Privacynormen

Google heeft recent via een melding laten weten dat de update is uitgevoerd. Het zoektermen rapport bestaat momenteel dus alleen uit ‘significante’ zoektermen. De reden dat deze update in het leven is geroepen is inmiddels ook bekend. Om de privacynormen te handhaven en de bescherming rond gebruikersgegevens te versterken. Dit verklaart alleen nog niet wat de term ‘significant’ inhoudt. Het is niet duidelijk wanneer een zoekterm nou wel én niet in het zoektermen rapporten zal worden opgenomen en wanneer zoektermen verborgen zullen worden. 

Deze update zal ervoor zorgen dat zoekwoorden die maar eens of enkele keren gebruikt zijn in een zoekopdracht niet meer zichtbaar zullen zijn. Als je deze ‘onzichtbare’ zoektermen optelt, kom je tot ruim 20% van de zoektermen. Het zoektermen rapport is dus enorm geslonken en geeft minder inzicht in relevante zoektermen waarop je wilt adverteren. De update zal het uitsluiten van zoektermen een stuk lastiger maken. Voor hetzelfde geldt heeft één geïnteresseerde je advertentie wel gevonden met die term en sluit je die nu uit. Dit kan leiden tot onnodige kosten in een Google Ads campagne. Een doorn in het oog voor adverteerders en een grote vraag naar meer duidelijkheid.

Wat betekent dit nou voor gebruikers van Google Ads?

Dat dit nu plaatsvindt is niet zo vreemd. Deze gebeurtenis past namelijk goed in de transformaties die Google al langere tijd, langzaam maar zeker aan het doorvoeren is. Stap voor stap wordt doelgroeptargeting steeds belangrijker voor Google. Dit gaat ten koste van de zoekwoordtargeting dat steeds minder invloed heeft. Ook automatisering wordt steeds belangrijker in Google Ads. Machine Learning neemt een steeds grotere rol in. Of deze laatste update een voorbode is van soortgelijke aanpassingen is nog de vraag, maar dat het een interessante ontwikkeling is voor online marketeers is wél gebleken.

Meer tips & informatie over Google Ads?

Als specialist in Online Marketing zijn wij altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en trends. Bij Modation worden nieuwe Google Ads updates en tools nauwlettend in de gaten gehouden om deze direct te testen en te beoordelen. Onze ervaringen & tips delen we natuurlijk graag. 

Heb je vragen over deze tools of heb je hulp nodig bij de optimalisatie van je Google Ads campagnes? Neem dan contact op met Modation!

Bronnen:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp