Zo haal je waardevollere conversies binnen met conversieactiereeksen

Conversies verbeteren

In Google Ads kan je nu per campagne aangeven welke conversieacties moeten gelden binnen die campagne. Eerder voegde je als adverteerder conversieacties toe op accountniveau. Vanaf nu kan dat dus anders! Daarnaast kun je ook conversieactiereeksen toevoegen. Hoe dit allemaal werkt? We leggen het je uit.

Wat is een conversieactie?

Een conversieactie (conversion action) is een specifieke actie van een klant die waardevol is voor jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan een online aankoop in jouw webshop, een telefoongesprek of een inschrijving voor de nieuwsbrief. Wanneer er zo’n conversieactie wordt uitgevoerd door een (mogelijke) klant, wordt dit gerekend tot de conversies die jouw Google Ads campagnes opleveren.

The customer journey

Misschien heb je er weleens van de customer journey oftewel de klantreis gehoord. Dit model symboliseert de reis die de klant aflegt tot aan de aankoop van een product of dienst. Tijdens deze reis maakt de klant verschillende stapjes die leiden tot de uiteindelijke aankoop.

  • Stap 1 is ook wel de bewustwording, oftewel het kennismaken met een product  of dienst.
  • Stap 2 heet het overwegen, op dit moment gaan de klant nadenken over de aankoop.
  • In stap 3 gaat de klant daadwerkelijk over tot het doen van de aankoop.
  • Stap 4 heeft te maken met loyaliteit, komt de klant nogmaals terug bij jouw bedrijf.

Je kan je voorstellen dat de conversieacties die een klant doet in deze stappen verschillend zijn. In stap 1 is het voor jou interessant wanneer de klant zich inschrijft voor de nieuwsbrief, terwijl in stap 3 een aankoop van een klant veel belangrijker is.

Customer Journey
Afbeelding 1: De Customer Journey

Invloed van de conversieacties

Alle conversieacties die worden gedaan hebben invloed op de conversiedoelen van de biedstrategie van jouw campagnes.
Eerder kon je als adverteerder dus enkel conversieacties op account niveau toevoegen. Wanneer er via jouw Displaycampagne, die over het algemeen dient als remarketing, veel inschrijvingen voor de nieuwsbrief werden gedaan, gaat de biedstrategie daarop dan ook op optimaliseren. Terwijl het belangrijkste doel van remarketing eigenlijk het aanzetten tot een aankoop is, wat dus een waardevollere conversieactie zou zijn in dit geval.

Nu: aparte conversies per campagne

Door de update van Google Ads kun je nu als adverteerder verschillende conversieacties per campagne instellen. Door conversieacties per campagne toe te voegen, snapt jouw biedstrategie beter op welke conversiedoelen hij zich moet richten. Hierdoor zouden jouw campagnes meer, maar vooral waardevollere conversies moeten kunnen opleveren.

Ook handig: conversieactiereeksen

Daarnaast kun je nu ook conversieactiereeksen (conversion action sets) instellen. Dit is een aanvullende instelling waarmee je sets van conversieacties kunt samenstellen. Het voordeel hiervan is dat je bij het kiezen van conversieacties per campagne niet de hele lijst elke keer hoeft door te lopen, maar gewoon één set kan kiezen.

Probeer het zelf!

Hoe stel je dit nou in? Om conversieacties toe te voegen aan een specifieke campagne, ga je naar de instellingen van de desbetreffende campagne. Klik dan op conversies. Hier kun je met de optie ‘Conversieacties kiezen voor deze campagne’ (Afbeelding 2) Hier kan je dan zowel voor losse conversieacties kiezen als voor een conversieactiereeks (Afbeelding 3).

Conversieacties kiezen voor de campagne
Afbeelding 2: Conversieacties kiezen voor de campagne
Conversieacties of conversieactiereeksen kiezen
Afbeelding 3: Conversieacties of conversieactiereeksen kiezen

De conversieactiereeksen maak je aan door rechtsbovenin via het moersleuteltje naar conversies te gaan. Hier zie je dan alle ingestelde conversieacties en kun je ook nieuwe conversieactiereeksen aanmaken (Afbeelding 4).

Conversieactiereeksen aanmaken
Afbeelding 4: Conversieactiereeksen aanmaken

Heb jij ondersteuning nodig bij jouw Google Ads campagnes of het instellen van conversies? Neem dan gerust contact op met Modation!

Bronnen

Meest recente berichten

Nieuws

Privacy paradox

Gepersonaliseerde advertenties: dit moet je weten!

De paradox van gepersonaliseerde advertenties. Personalisatie van advertenties is een uitstekende manier om het doorklikpercentage van je advertenties een boost te geven. Gepersonaliseerde advertenties zijn

Contactgegevens
  • Nieuwe Marktstraat 54 in Nijmegen
  • info@modation.nl
  • 024-8441788
  • KvK: 09116362
  • BTW/VAT: NL812941305B01
Google Partner Modation
Mailchimp logo