Google gaat zoekresultaten beter begrijpen dan ooit tevoren

BLOG_BERTUPDATE

Afgelopen jaar kondigde Google zijn grootste update van de afgelopen vijf jaar aan: ‘Biderectional Encoder Representations from Transformers’ oftewel BERT. Dit algoritme kan de betekenis van een woord beter interpreteren door te kijken naar de woorden die ervoor en erna komen. Zo kan Google relevantere resultaten tonen bij complexe zoekopdrachten.

Hoe werkt BERT?

Bert is een Natural Language Processing (NLP) algoritme geproduceerd door Google. Dit algoritme is voor lange tijd doorontwikkeld om natuurlijke taal te kunnen begrijpen. BERT  kan de betekenis van een woord interpreteren door te kijken naar de woorden die ervoor en erna komen. Hierdoor kan Google zoekopdrachten beter begrijpen dan voorheen toen elk woord apart geïnterpreteerd werd. De BERT update is zo complex dat de hardware van Google het momenteel niet aan kan om het algoritme op alle zoekopdrachten toe te passen. Daarom wordt BERT in eerste instantie toegepast op 10% van alle zoekopdrachten in de Verenigde Staten. In de loop van de tijd wordt BERT toegepast in meer landen en talen.

Voorbeelden: bekijk de verschillen

Op het voorbeeld in afbeelding 1 zijn de zoektermen ‘2019 brazil traveler to usa need a visa’ ingegeven op Google Zoeken. Het verschil tussen before en after is dat er bij after een veel duidelijker antwoord op de vraag in de zoekopdracht wordt gegeven. Het eerste zoekresultaat gaat namelijk over inwoners van de VS die naar Brazilië reizen terwijl de ingegeven zoekterm juist gaat over inwoners van Brazilië die naar de VS reizen. In dit voorbeeld is het duidelijk dat de zoekopdracht beter begrepen wordt door het BERT algoritme en een relevant antwoord geeft op de zoekopdracht.

afb1_VB_BERT
Afbeelding 1: Voor en na de BERT update

Op afbeelding 2 is een voorbeeld te zien waarin de zoekterm ‘Can you get medicine for someone pharmacy’ is ingegeven op Google Zoeken. Het resultaat van het BERT algoritme in dit voorbeeld is dat Google het ‘for someone’ onderdeel van de zoekopdracht beter begrijpt. In de eerste afbeelding is namelijk te zien dat het zoekresultaat een algemeen resultaat is over het verkrijgen van een recept voor een medicijn.

VB_Bert_2
Afbeelding 2: Voor en na de BERT update

Hoe kun je je website/SEO aanpassen op de BERT-update?

Wanneer het BERT algoritme wordt toegepast op een zoekopdracht, kijkt Google naar een aantal punten die invloed hebben op de gebruiksvriendelijkheid van je website. Content is hiervoor de belangrijkste invloed. Verder is het belangrijk om: 

1.  Een gestructureerde opmaak op je site te hebben. Het is belangrijk dat de informatie op je website een logische opmaak en structuur hebben. 

2. Zorg dat de informatie op je website niet puur een opsomming van je zoekwoorden is, maar unieke content.

3. Zorg dat je website snel is: Google geeft de voorkeur aan snelle pagina’s. Om BERT optimaal te kunnen laten functioneren zijn snelle pagina’s erg belangrijk.

4. Zorg dat de interne linkstructuur op je website duidelijk en relevant is. Hierdoor kan Google namelijk de juiste pagina’s aan elkaar linken. 


Heb jij vragen over de BERT update of hulp nodig bij het optimaliseren van je website zodat de BERT update juist toegepast kan worden? Neem dan contact op met Modation!

 

Bronnen

Meest recente berichten

Google breidt portfoliobiedstrategieën uit

Google Ads introduceert nieuwe mogelijkheden voor portfoliobiedstrategieën. Tot nu toe was het enkel mogelijk om portfoliobiedstrategieën te gebruiken voor ‘doel-CPA’, ‘doel-ROAS’, ‘klikken maximaliseren’ en ‘doelvertoningspercentage’.

Lees verder »

Nieuws

Contactgegevens
  • Nieuwe Marktstraat 54 in Nijmegen
  • info@modation.nl
  • 024-8441788
  • KvK: 09116362
  • BTW/VAT: NL812941305B01
Google Partner Modation
Mailchimp logo