Analytics E-commerce: meer resultaat voor B2B Online Marketing

analytics e-commerce

Heb jij een B2B organisatie en wil jij meer weten over e-commerce tracking? In dit blog leggen wij je uit hoe je de e-commerce tracking activeert en wat dit betekent voor jouw online marketing strategie. Dus lees snel verder!

E-commerce in Google Analytics

E-commerce tracking, de naam zegt het al, is bedoeld om webshop verkopen te kunnen meten. Wanneer e-commerce tracking aanstaat, kun je het volgende rapport inzien in Google Analytics:

e-commerce google analytics
Afbeelding 1: E-commerce in Google Analytics

Om dit rapport te kunnen zien, ga je in Google Analytics naar Acquisitie > Alle verkeer > Bron/medium > Tabblad E-commerce.

De ontwikkeling van de opbrengst en de gebruikersaantallen is in dit rapport overzichtelijk onderverdeeld per bron/medium. Een perfect rapport om de belangrijkste ontwikkelingen te zien dus. 

Een relevante prestatie-indicator daarbij is de waarde per sessie. Deze statistiek geeft weer wat ieder bezoek of sessie je gemiddeld oplevert. Bij maximalisatie van de opbrengst is de ‘waarde per sessie’ het belangrijkst, omdat deze waarde aangeeft welke bezoeken het meeste opleveren. Meer daarover in ons eerdere bericht Wat wil je bereiken met Google Analytics?

E-commerce tracking activeren

Hoe activeer je nu de e-commerce tracking in Google Analytics? Dat gaat heel snel en eenvoudig:

Klik in Google Analytics linksonder in beeld op het tandwiel of op beheerder. Vervolgens klik je in de rechterkolom bij weergave op ‘Instellingen voor e-commerce’ (Afbeelding 2). Zet de knop ‘Uit’ bij ‘E-commerce’ inschakelen om in ‘Aan’ en klik op opslaan (Afbeelding 3).

E-commerce instellen in Google Analytics
Afbeelding 2: E-commerce instellen in Google Analytics
E-commerce tracking inschakelen
Afbeelding 3: E-commerce tracking inschakelen

Doelen instellen

Naast het meten van de daadwerkelijke opbrengst, is het ook van belang dat je doelen instelt en die een eigen doelwaarde geeft:

Klik in Google Analytics linksonder in beeld op het tandwiel of op beheerder. Vervolgens in de rechterkolom bij weergave klik je op doelen (Afbeelding 4). Bij doeldetails stel je een doelwaarde in. 

Voor B2B raden we aan om zowel zachte als harde doelen in te stellen. Als zacht doel stellen wij vaak een bezoekduur op de website van langer dan 2 minuten in. Die krijgt dan een doelwaarde van bijvoorbeeld 10 euro. Om een hard doel te behalen zal vaak eerst een zacht doel moeten worden behaald. Harde doelen zijn bijvoorbeeld offerte-aanvragen.

E-commerce doelen instellen
Afbeelding 4: E-commerce doelen instellen

Doelwaarde bepalen

Als je een website hebt waarop je producten verkoopt, is het kiezen van een doelwaarde simpel. Je hanteert gewoon de prijs waarvoor een product wordt verkocht. Je hebt echter ook websites waarvan de opbrengsten niet zo zwart-wit zijn. Hierbij een voorbeeld om je doelwaarde te bepalen als je geen webshop hebt. 

Stel je hebt een tandartsenpraktijk en je belangrijkste doel is nieuwe aanmeldingen van patiënten bijhouden. Je hebt hierbij het versturen van een aanmeldformulier als doel gesteld.

Van de 100 verzonden aanmeldformulieren worden er bijvoorbeeld 40 daadwerkelijk patiënt. De conversieratio bedraagt dan 40%. De tandartsenpraktijk heeft berekend dat iedere patiëntaanmelding gemiddeld 150 euro omzet oplevert. Dit betekent dat 100 verzonden aanmeldformulieren gemiddeld 40 x 150 = 6000 euro opleveren. Elk verzonden aanmeldformulier levert dan gemiddeld 60 euro op en dus stel je 60 euro in als doelwaarde.

Deze simpele rekensom kan jij toepassen op je eigen situatie! 

Campagnes optimaliseren op rendement

Doordat je nu e-commerce tracking en doelwaarden hebt ingesteld, kun je vervolgens het rendement (ook wel ROAS, ROI of conversiewaarde/kosten) zien. Hiervoor ga je naar het rapport bij Acquisitie > Alle verkeer > Google Ads > Campagnes > Klikken. In de tabel zie je de ROAS per campagne (en desgewenst ook op andere niveaus zoals zoekwoorden). 

Op basis van het rendement kun je je campagnes gaan optimaliseren. Je kunt dan namelijk een slimme biedstrategie inzetten om de prestaties van je campagnes te verbeteren. Bijvoorbeeld door te gaan voor maximale opbrengst uit het beschikbare budget. Je kunt ook het budget heel ruim zetten en gaan voor maximale opbrengst bij een gewenste ROAS. 

Meest recente berichten

Nieuws

Contactgegevens
  • Nieuwe Marktstraat 54 in Nijmegen
  • info@modation.nl
  • 024-8441788
  • KvK: 09116362
  • BTW/VAT: NL812941305B01
Google Partner Modation
Mailchimp logo

Whitepaper: Google Ads uitbesteden

Google Ads uitbesteden? Ontdek de 9 factoren waar je op moet letten in ons whitepaper!

Vul jouw gegevens in en krijg direct toegang tot het complete whitepaper!

google ads uitbesteden