Google Optimize in de nieuwe Adwords interface

Google Optimize

 

Google introduceert de koppeling van Google Optimize, de visuele editor voor landingspagina’s, met de nieuwe Adwords interface.

Optimize biedt adverteerders een gemakkelijke manier om veranderingen op landingspagina’s te testen die zijn gekoppeld aan de Adwords advertenties. Met Google Optimize kunnen adverteerders verschillende versies van dezelfde landingspagina maken, die zijn geoptimaliseerd om aan te sluiten op wat de individuele gebruiker heeft gezocht.

Dat een gebruiker klikt op de advertenties is één ding, maar wat de gebruiker vervolgens op de pagina doet is nog belangrijker.

Adverteerders kunnen Google Optimize ook gebruiken om verschillende landingspagina’s te A/B testen om te zien welke variant beter presteert. De integratie met AdWords stelt adverteerders in staat om specifieke Adwords doelen in te stellen als doelstelling van het A/B testen van de landingspagina.

Google biedt ook een ‘Enterprise’ versie genaamd Optimize 360 aan die adverteerders in staat stelt om tientallen testen van de landingspagina in dezelfde tijd uit te voeren.

Het inschakelen van Google Optimize

Je kunt Google Optimize in Adwords inschakelen door de volgende stappen te volgen:

  • Meld je aan bij je AdWords account.
  • Klik rechtsboven op het sleutelsymbool (instellingenmenu).
  • Klik onder Instellen > Gekoppelde accounts.
  • Klik onder Google Analytics op Details.
  • Schakel het delen met Google Optimize in.

Google optimize

Google brengt Optimize naar de nieuwe AdWords interface en biedt daarnaast gebruikers ook de mogelijkheid om meerdere AdWords-accounts tegelijk te koppelen.

Vroeger moesten adverteerders met veel AdWords-accounts onder een manageraccount elk sub-account individueel koppelen. Nu kunnen adverteerders hun AdWords manageraccount direct koppelen aan Optimize, die in één keer al hun AdWords accounts zal koppelen.

Tot slot introduceert Google ook de mogelijkheid voor Optimize gebruikers om een landingspagina te testen voor meerdere zoekwoorden. Zelfs als die zoekwoorden zijn verspreid over verschillende campagnes en advertentiegroepen.

Op dit moment kun je tests uitvoeren in het zoeknetwerk waaronder Google Zoeken en zoekpartners, shoppingcampagnes en dynamische zoekadvertenties. Binnen die campagnes kunt je A/B testen opzettenin Google Optimize voor het volgende:

  • Accounts
  • Campagnes
  • Advertentiegroepen
  • Zoekwoorden

 

Ideeën voor het A/B testen

1. Hoe maak je een sterkere verbinding met terugkerende gebruikers?

Als je al remarketinglijsten in een aparte zoekcampagne hebt ingedeeld kun je terugkerende gebruikers speciale aanbiedingen voorleggen in de advertentietekst. Met Optimize kun je vervolgens die aanbieding hoger terug laten komen op je landingspagina.

2. Conversies op de landingspagina verhogen?

Bekijk of je gemiddeld presterende advertentiegroepen en campagnes kunt omzetten in top converteerders.

Met Optimize kun je eenvoudig experimenteren met het verwijderen van elementen op je landingspagina’s. Kies een campagne die gemiddeld presteert maar niet geweldig. Vervolgens kun je testen of het verminderen van de hoeveelheid informatie op de landingspagina helpt om gebruikers meer  te laten converteren. Dit is vooral belangrijk voor mobiele gebruikers, waar het belangrijk is dat de pagina snel laadt en gemakkelijk af te rekenen is.

3. Hoe goed kun je afstemmen op exacte zoekers?

Omdat je testen kunt opzetten rond specifieke zoekwoorden kun je landingspagina’s op maat maken voor gebruikers die zijn binnengekomen via exacte zoekwoorden. Denk hierbij aan het markeren van bepaalde diensten, producten of pakketten die zij prefereren. Met Optimize kun je hier op inspelen door de landingspagina daar op af te stellen.

4. Hoe kun je inspelen op verschillende conversies?

Telefoongesprekken, conversies van website-oproepen, aanmeldingen voor nieuwsbrieven, formulieren voor leadgeneratie – het zijn allemaal waardevolle acties. Als je meerdere conversietypen bijhoudt dien je jouw rapporten te segmenteren op conversieacties.

Als een advertentiegroep veel nieuwsbrief aanmeldingen binnenhaalt, neem die advertentiegroep dan mee naar een versie van je pagina die de nieuwsbrief markeert, zelfs als dit ten koste gaat van je belangrijkste conversieactie. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld advertentiegroepen die veel oproepen genereren, neem die mee naar een versie van je pagina die de contactgegevens markeert.

Begrijp hoe mensen op jouw pagina’s converteren en pas vervolgens de pagina’s aan om dat conversietype te optimaliseren.

 

Bron

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp