Zo geef je je Google Mijn Bedrijf profiel een boost!

Wereldkaartblogartikel

Met Google Mijn Bedrijf (GMB) kunnen bedrijven een gratis bedrijfsprofiel toevoegen op Google Maps en Google Zoeken om hun lokale zichtbaarheid te vergroten. Alle informatie in je GMB profiel heeft invloed op jouw lokale positie in de zoekresultaten van Google (Afbeelding 1). Haalt jouw bedrijf alles uit Google Mijn Bedrijf? Hieronder een aantal tips om een boost te geven aan jouw bedrijfsprofiel.

GMB_Cafefotos
Afbeelding 1: Voorbeeld lokale zichtbaarheid in Google zoeknetwerk

#1 Moedig reviews aan

Reviews zijn een van de beste manieren om je GMB profiel te laten groeien. Mensen die naar bedrijven zoeken in hun buurt en zien dat jouw bedrijf 10-15 reviews heeft met vier of vijf sterren, zullen jouw bedrijf eerder vertrouwen dan bedrijven met weinig of geen goede reviews.

Maar hoe kom je als bedrijf aan deze reviews? Tevreden klanten moet je vaak stimuleren om een review achter te laten, bijvoorbeeld  door hen via een e-mail of brief (of persoonlijk) te vragen om een review te plaatsen over de ervaring die zij met jouw bedrijf hebben gehad. Moedig klanten daarbij aan om zo eerlijk en gedetailleerd mogelijk te zijn en vraag om foto’s van het geleverde werk of van het product, indien dit van toepassing is voor jouw bedrijf. Foto’s vergroten de zichtbaarheid van je bedrijfsprofiel namelijk nog meer.

#2 Vermijd spamachtige tactieken

Spamachtige tactieken gebruiken om je onderneming te boosten is geen goed idee. Google merkt het al snel wanneer iemand het systeem probeert te bedriegen door bijvoorbeeld een dubieuze website te betalen voor het plaatsen van vijf sterren reviews

Google is tegenwoordig namelijk in staat om neppe reviews te herkennen en zal dan je website als oneerlijk markeren. Het gevolg hiervan is dat websitebezoekers  een popup krijgen te zien waarin zij worden gewaarschuwd jouw website niet te vertrouwen. Dit gebeurt ook bij bedrijven die vragen om positieve reviews in ruil voor bijvoorbeeld een korting.

#3 Reageer op negatieve reviews

Wat doe je wanneer jouw bedrijfsprofiel negatieve reviews krijgt?  Neem contact op met de betreffende klant om te reageren op de review en eventueel excuses aan te bieden. Het is belangrijk om altijd begripvol te reageren zodat de klant blij is na afloop. Dit laat het publiek zien dat je om je klanten geeft, ook nadat de verkoop of dienst heeft plaatsgevonden.

#4 Maak gebruik van nieuwe GMB mogelijkheden

Het laatste advies om je GMB profiel te boosten, is om gebruik te maken van de nieuwste updates die Google uitrolt voor GMB. Zo kun je nu met Google Posts ook adverteren voor nieuwe coupons, deals en evenementen op een creatieve manier. Je kunt onder andere afbeeldingen, video’s en call-to-action knoppen gebruiken om de betrokkenheid bij de gebruiker te verhogen (Afbeelding 2).

Google_Post_Example
Afbeelding 2: Voorbeeld Google Post in zoekresultaten

Conclusie

Door alles uit je Google Mijn Bedrijf profiel te halen kun je ervoor zorgen dat je bedrijf beter vindbaar is voor lokale klanten. Daarnaast zul je met positieve reviews nog meer klanten winnen! 

Heb jij vragen over Google Mijn Bedrijf of hulp nodig bij het succesvol implementeren van Google Mijn Bedrijf?  Neem dan contact op met Modation!

Bronnen:

Meest recente berichten

Nieuws

Contactgegevens
  • Nieuwe Marktstraat 54 in Nijmegen
  • info@modation.nl
  • 024-8441788
  • KvK: 09116362
  • BTW/VAT: NL812941305B01
Google Partner Modation
Mailchimp logo

Whitepaper: Google Ads uitbesteden

Google Ads uitbesteden? Ontdek de 9 factoren waar je op moet letten in ons whitepaper!

Vul jouw gegevens in en krijg direct toegang tot het complete whitepaper!

google ads uitbesteden