Winkelbezoeken in Google Analytics nu ook voor jou beschikbaar?

We schreven vorig jaar dat Google was begonnen met het uitrollen van rapportages voor winkelbezoeken (store visits) van individuele winkellocaties in Google Ads. Adverteerders kunnen daarmee onder andere persoonlijke bezoeken aan hun fysieke winkels of andere locaties inzien.

Als je nu geluk hebt dan heb je misschien al toegang gekregen tot een nieuwe bètaversie van Google Analytics signalen. Je ziet dan het volgende bericht boven in beeld bij Analytics “Goed nieuws! Rapporten voor winkelbezoeken is nu voor deze property ingeschakeld als onderdeel van de bètaversie van Google-signalen.”.

Met winkelbezoeken in Google Analytics kun je zien hoe bezoeken aan je website van invloed zijn op bezoeken aan je fysieke locatie. Natuurlijk voor winkels en ook voor hotels, restaurant of andere locaties!

Nadat je google-signalen geactiveerd hebt in analytics (beta) kan het nog wel twee maanden duren voordat de winkelbezoeken zichtbaar zijn.

Wat kun je met Rapporten voor winkelbezoeken?

  • Je kunt het aantal bezoeken aan de fysieke locaties van je bedrijf zien door gebruikers die je website hebben bezocht.
  • Je krijgt inzicht welke kanalen (betaald en organisch) en advertentiecampagnes de meeste bezoeken aan je locaties opleveren.
  • Krijg inzicht in het online gedrag van bezoekers van jouw fysieke locaties.
  • Zo kun je beter bepalen welk advertentiemateriaal het beste werkt, hoeveel je in campagnes kunt uitgeven, en welke biedstrategieën het beste aansluiten.

Welke beslissingen kan ik nemen op basis van de winkelbezoeken rapportage?

Via het linkermenu Conversies (conversions) staat een kop Winkelbezoeken met drie subkoppen: overzicht, kanalen en locaties.

  • Overzicht (overview): welk percentage van mijn websitesessies heeft ook mijn fysieke locaties bezocht? Hoeveel bezoeken aan de fysieke locaties heb ik ontvangen in de afgelopen dertig dagen;
  • Kanalen (channels); bekijk het effect van kanalen (display, zoeken, Google Ads, email) op je winkelbezoeken (op basis van het standaard Analytics (laatste klik)attributiemodel). Wanneer je dus het rendement van Google Ads campagnes bepaalt is het van groot belang om winkelbezoeken in de berekening mee te nemen. Wanneer je bijvoorbeeld bedden en dekbedovertrekken verkoopt dan is de kans groot dat het rendement op de bedden hoger is wanneer je de winkelbezoeken meeneemt.
  • Locaties (locations) zo kun je zien wat de best presterende locaties (van websitebezoekers) zijn voor het realiseren van locatiebezoeken.

In de rapportages zie je de datum en locatie voor websitesessie die geleid hebben tot een winkelbezoek (in plaats van het winkelbezoek zelf). Als een websitebezoeker meerdere keren een locatie heeft bezocht dan worden alle bezoeken geteld en gerapporteerd. Een beperking is dat Segmentatie, Doelgroepen & Remarketing, Multi-Channel Funnels en Attribution rapporten niet mogelijk zijn.

Wanneer kom ik in aanmerking voor rapporten voor winkelbezoeken?

Afbeeldingsresultaat voor google signals
Afbeelding 1: Google signals activeren
  • Het is van belang dat je zowel beschikt over Google Analytics, Google Ads én Google My Business accounts. Link je Analytics met minimaal 1 Google ads account dat locatieextensies bevat uit Google Business. O ja minimaal 90 procent van je gelinkte locaties moeten zijn geverifieerd.
  • Je moet meerdere fysieke locaties hebben (in bepaalde landen).
  • Tot slot zijn hoge (verder ongespecificeerd) volumes in winkelbezoeken noodzakelijk én 100.000 websitesessies per maand.
  • Zoals aangegeven heb je Google Signals geactiveerd in Google Analytics
  • Als je alles hebt ingesteld kan het tot drie dagen duren voordat je locatiebezoeken terug ziet in de rapportage.

Hoe kan het dat ik kan zien welke websitebezoekers in mijn locaties zijn geweest?

Winkelbezoeken in Store Visits in Google Analytics rapporten het aantal bezoeken van mensen die je website hebben bezocht en vervolgens, binnen dertig dagen, je fysieke locatie hebben bezocht.
Winkelbezoeken zijn schattingen gebaseerd op gegevens van gebruikers die locatiegeschiedenis hebben ingeschakeld. Op persoonsniveau wordt geen informatie gedeeld.

Heb je ondersteuning nodig bij het activeren van locatiebezoeken en wil je de juiste online strategie bepalen? Neem dan gerust contact op!

Meest recente berichten

Nieuws

Privacy paradox

Gepersonaliseerde advertenties: dit moet je weten!

De paradox van gepersonaliseerde advertenties. Personalisatie van advertenties is een uitstekende manier om het doorklikpercentage van je advertenties een boost te geven. Gepersonaliseerde advertenties zijn

Contactgegevens
  • Nieuwe Marktstraat 54 in Nijmegen
  • info@modation.nl
  • 024-8441788
  • KvK: 09116362
  • BTW/VAT: NL812941305B01
Google Partner Modation
Mailchimp logo