Hoger doorklikpercentage met gestructureerde data

google search console

Google heeft recent nieuwe inzichtelijke rapporten toegevoegd aan Google Search Console gerelateerd aan gestructureerde data. Wat is gestructureerde data? Wat doet Google Search Console ermee? Lees erover in deze update.

Over Google Search Console

Google Search Console is een webservice van Google en is gratis beschikbaar voor websitebeheerders. Search Console geeft je informatie over bijvoorbeeld:

  • De bevestiging dat Google jouw site kan vinden en kan crawlen;
  • Indexering en indexeringsproblemen;
  • De verkeersgegevens van Google Zoeken, zoals hoe vaak je site wordt weergegeven en voor welke zoekopdrachten jouw site verscheen;
  • Meldingen wanneer Google spam of andere zaken tegenkomt;
  • Welke sites doorlinken naar jouw website;
  • Gebruiksgemak van jouw website op mobiel.

Google Search Console is dus een handige tool om inzicht te verkrijgen in de vindbaar- en zichtbaarheid van jouw website.
Lees hierover ook de artikelen:
– Zoekmachine Optimalisatie met Google Search Console: indexering en
– Zoekmachine Optimalisatie met Google Search Console: tekstoptimalisatie
.

Gestructureerde data

Wat is gestructureerde data? Gestructureerde data, of structured data, is een manier om informatie aan te bieden over (de content van) een webpagina. Waarom is dat dan handig? Nou, door de informatie over jouw webpagina’s op deze manier aan Google aan te bieden, begrijpt het Google systeem jouw content beter.

structured data

Om gestructureerde data in jouw website te verwerken, is het van belang om je content te markeren met stukjes code. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven dat bepaalde content betrekking heeft op een adres, telefoonnummer of review. Doordat Google de content beter kan presenteren verhoogt dat jouw doorklikpercentage.


Gestructureerde data in Search Console

Door Google Search Console te gebruiken kun je de performances van jouw gestructureerde data in de gaten houden. Wanneer er zich bijvoorbeeld errors voordoen, kan het zo zijn dat de zichtbaarheid van jouw website in het zoeknetwerk wordt beperkt. Dit wil je als websitebeheerder natuurlijk zo veel mogelijk voorkomen en anders zo snel mogelijk oplossen.

Wanneer Google Search Console een probleem tegenkomt dat te maken heeft met gestructureerde data, krijg je als websitebeheerder een e-mail. Echter, wanneer een bestaand probleem erger wordt, zal er geen e-mail worden verstuurd. Het is dus belangrijk om de errors en problemen op jouw website in de gaten te houden in Google Search Console. Dit kun je bekijken via verschillende inzichtelijke rapporten.

Google introduceert drie nieuwe rapporten in Search Console

Deze nieuwe rapporten hebben betrekking op de gestructureerde data (in Search Console ‘uitgebreide data’).
De rapporten ‘Zoekvak voor sitelinks’ (sitelinks searchbox) en ‘Logo’s’ (structured data) zijn toegevoegd.
Het zoekvak voor sitelinks is relevant voor grotere sites en toont een directe zoekfunctie voor je site. Logo’s kunnen worden gebruikt in weergaven in bijvoorbeeld de Google Knowledge Graph.

In de rapporten is te zien welke uitgebreide resultaten Google heeft gevonden in je property en of ze kunnen worden gelezen.

Deze rapportages laten de overall trends zien van fouten, waarschuwingen en geldige items op de site. De rapporten tonen ook waarschuwingen en foutmeldingen per pagina.
Hierbij een voorbeeld van een zoekvak voor sitelinks.

Sitelinks searchbox in-use
Afbeelding 2: voorbeeld zoekvak voor sitelinks

Tot slot heeft Google een rapport toegevoegd met de naam ‘Gestructureerde gegevens kan niet worden geparseerd’ (Unparsable Structured Data).

Dit rapport toont gestructureerde gegevensitems die elementaire syntaxisfouten bevatten. Hierdoor kunnen ze niet worden ‘geparseerd’ of begrepen door Google. Als het gaat om fouten die van toepassing zijn op meerdere pagina’s is de oorzaak vaak om een onderliggende templatefout. Wanneer je de items aanpast weet Google om welke gestructureerde data het gaat en kan deze worden vertoond in de zoekresultaten.

Heb je ondersteuning nodig met zoekmachine-optimalisatie met gestructureerde data? Neem dan contact op met Modation!

Bronnen:

Meest recente berichten

Nieuws

Shopping Showcase-advertenties nu ook in Nederland!

Shopping adverteerders opgelet! Shopping-showcase advertenties zijn vanaf nu ook beschikbaar in Nederland. Deze nieuwe advertentiemogelijkheid in Google Shopping biedt adverteerders een extra mogelijkheid om hun

Contactgegevens
  • Nieuwe Marktstraat 54 in Nijmegen
  • info@modation.nl
  • 024-8441788
  • KvK: 09116362
  • BTW/VAT: NL812941305B01
Google Partner Modation
Mailchimp logo