Bekijk de nieuwe tools voor responsieve zoekadvertenties

responsieve zoekadvertentie

De responsieve zoekadvertenties zijn nu ruim een jaar beschikbaar in Google Ads. Hoog tijd dus voor Google om deze vorm van adverteren te vernieuwen. Zo komt Google nu met twee nieuwe tools voor de responsieve zoekadvertentie! 

Wat is de responsieve zoekadvertentie?

De responsieve zoekadvertentie is dus al een tijdje beschikbaar in Google Ads. Waarschijnlijk heb je ‘m al toegevoegd aan je campagne of heb je de advertentie in ieder geval al een keer voorbij zien komen. Zo niet, dan leggen we het idee nog een keertje kort uit. 

De responsieve zoekadvertentie is een advertentie waar je meerdere koppen en beschrijvingen aan kan toevoegen (Afbeelding 1). Op dit moment kun je in totaal 15 koppen en 4 beschrijvingen toevoegen. Google maakt zelf combinaties van de door jou ingevulde koppen en beschrijvingen om te testen. Vervolgens kan je op basis van de data die verzameld wordt, bekijken welke combinaties het beste werken. Meer weten? Lees dan ons vorige blogartikel over de responsieve zoekadvertentie.

De responsieve zoekadvertentie
Afbeelding 1: De responsieve zoekadvertentie

Advertentiekwaliteit

Om de kwaliteit te kunnen zien van de door jouw ingevulde koppen en beschrijvingen heeft Google eerder al de advertentiekwaliteit-indicator toegevoegd. In ons voorgaande blogartikel kun je daar meer over lezen.

Om het maximale uit je responsieve zoekadvertentie te halen, heeft Google recent nog twee tools toegevoegd.

1. De kolom 'prestaties'

Deze kolom geeft aan hoe de koppen en omschrijvingen van jouw responsieve advertentie presteren (Afbeelding 2). De prestatie-indicator geeft namelijk aan hoe jouw kop of beschrijving precies presteert. Dat kun je zien aan de status ‘laag’, ‘goed’ en ‘beste’. Items met de status ‘laag’ kun je het beste vervangen door een nieuw item. Items met de status ‘goed’ kun je laten staan. Hebben je items nou een status van ‘beste’, dan kun je deze als inspiratie gebruiken om nieuwe items te maken. 

Let op: om de status in de kolom ‘prestaties’ te kunnen weergeven, heeft de responsieve zoekadvertentie ongeveer 5.000 vertoningen nodig verspreid over een periode van 30 dagen.

De kolom ‘prestaties’
Afbeelding 2: De kolom ‘prestaties’

2. Advertentievarianten

‘Advertentievarianten’ ondersteunt nu ook de responsieve zoekadvertentie (Afbeelding 3). Met de optie ‘advertentievarianten’ kun je op campagneniveau varianten maken op bestaande advertenties. Zo kun je varianten eenvoudig testen over meerdere advertenties of campagnes tegelijk. Een simpel voorbeeld is het wisselen van kop 1 en 2. Eerder kon dit alleen worden toegepast op tekstadvertenties, maar nu ook op de responsieve zoekadvertenties in jouw campagne.

Advertentievarianten voor de responsieve zoekadvertentie
Afbeelding 3: Advertentievarianten voor de responsieve zoekadvertentie

Aanbeveling

Google raadt aan om één responsieve zoekadvertentie en twee uitgebreide tekstadvertenties toe te voegen per advertentiegroep om te testen. Daar sluiten wij bij Modation ons bij aan. 

Heb jij nou hulp nodig bij het inrichten van je responsieve zoekadvertentie? Of wil je ondersteuning bij Google Ads in het algemeen? Neem dan contact op met Modation!

Bronnen:

Meest recente berichten

Nieuws

Contactgegevens
  • Nieuwe Marktstraat 54 in Nijmegen
  • info@modation.nl
  • 024-8441788
  • KvK: 09116362
  • BTW/VAT: NL812941305B01
Google Partner Modation
Mailchimp logo

Whitepaper: Google Ads uitbesteden

Google Ads uitbesteden? Ontdek de 9 factoren waar je op moet letten in ons whitepaper!

Vul jouw gegevens in en krijg direct toegang tot het complete whitepaper!

google ads uitbesteden