Adverteren - Modation Full Service Online Marketing

Adverteren

Bij het bereiken van de doelgroepen is adverteren (Google Ads, display (retargeting), (adverteren op productvergelijkingssites en verkoopplatformen), affiliate marketing), zoekmachine-optimalisatie en content marketing (e-mailmarketing en social media) van belang. We ontwikkelen gezamenlijk de online strategie voor het vergroten van het bereik en hogere conversie.

We zorgen eerst voor een correcte Google Analytics / Tag Manager implementatie: actueel script op de juiste positie. Implementatie doelmeting (waaronder formulieren, telefoonnummers en e-mailadressen) en doelwaarde en meting zoekopdrachten. We optimaliseren de koppelingen tussen Google Ads en Analytics (360 Suite), Data Studio, Optimize, Google Business, Merchant Center, Google Play, Search Console en YouTube voor verdere optimalisatiemogelijkheden.

Mogelijkheden

Zoekmachine-adverteren (Google Ads: Zoek, Shopping, Display, Gmail, YouTube).

Facebook, Instagram, LinkedIn en affiliate marketing.

Binnen Amazon, Bol.com, Wish en Beslist optimaliseren we de integratie (organisch) en campagnes (betaald).

modation

Advertentie-uitingen

We zetten alle mogelijke advertentie-uitingen in, zoals responsieve advertenties, dynamische productadvertenties, slimme advertenties, Gmail advertentieformaten en YouTube video-advertenties, zodat advertenties kunnen worden ingekocht in alle beschikbare advertentieruimtes. We sluiten aanstootgevende sites uit zodat je advertentie-uitingen hier niet verschijnen;

In Google Ads zetten we alle mogelijke relevante advertentie-extensies in: sitelinks, highlights, website-informatie, oproep- en locatie-extensies, prijs-, app-, promotie- en geautomatiseerde extensies zoals verkopersbeoordelingen. Hoe meer extensies getoond worden hoe groter de zichtbaarheid van de advertentie wat bevorderlijk is voor het doorklikpercentage. Daarnaast testen we, met meerdere extensies, welke het beste presteren. Waar mogelijk worden de extensies op advertentiegroepniveau ingezet, gespecificeerd op het thema van de groep om meer relevantie te creëren;

We verbeteren de Google Ads kwaliteitsscore door de kwaliteit van advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s te verbeteren. We zetten daartoe specifieke advertentiegroepen in en laten de exacte zoektermen terugkomen in de advertentieteksten. Daarnaast worden advertenties vaker vertoond bij een hogere kwaliteitsscore als gevolg van de ervaring op de bestemmingspagina. Met optimalisatie van teksten op de bestemmingspagina verbeteren we de kwaliteitsscore. Een hogere kwaliteitsscore leidt tot betere posities en lagere kosten per klik;

Advertenties maken we onderscheidend door het verwerken van bijvoorbeeld recente aanbiedingen en voordelen voor de doelgroepen. Gebruik van verliestaal: mensen proberen verliezen zo veel mogelijk te vermijden. Teksten als: “Meld je aan voor de nieuwsbrief en mis niets van onze exclusieve kortingen” werkt conversieverhogend;

In Google Ads zetten we de countdown aftelfunctionaliteit en specifieke teksten op basis van gebruikerslocatie, apparaat, retargetingdoelgroepen, geslacht en leeftijd in;

Doorlopend A/B testen we meerdere advertentie-uitingen per advertentiegroep. Op basis van het doorlopend verbeteren van de uitingen, verhogen we het rendement van de campagnes;

We controleren continu of de belangrijkste advertenties geen error melding geven en op de meest relevante pagina uitkomen;

Doorlopend zetten we in Google Ads nieuwe zoektermen en nieuwe advertentiegroepen in op basis van onder andere de dynamische zoekcampagne, de daadwerkelijke zoekopdrachten, de shopping campagne, Google search console en de websiteverkopen. Irrelevante zoektermen sluiten we uit en zoektermen met een lage kwaliteitsscore worden verwijderd of wordt een nieuwe groep aangemaakt om de kwaliteitsscore te verbeteren. De nieuwe zoektermen met relatief veel verkeer krijgen uiteindelijk een eigen advertentiegroep met specifieke advertentieteksten. Zo wordt de campagne doorlopend verbeterd: hoe specifieker de opbouw van de campagne, hoe hoger de kwaliteitsscore die Google eraan geeft. Bovendien is door de gerichte indeling, de advertentietekst ook relevanter voor de zoeker in Google. Dit geldt ook voor de advertentie-extensies;

We zetten in de zoek en shopping campagnes doelgroepen (retargeting en vergelijkbaar) in met een bodverhoging om beter zichtbaar te zijn wanneer de relevante doelgroepen een zoekopdracht doen;

We zetten display campagnes (regulier, Gmail en YouTube) in getarget op zowel nieuw bereik (via zoekwoorden) en aangepaste intentiedoelgroepen als retargeting (website, mailbestand, YouTube-kanaal bezoekers, app gebruikers). Met display retargeting campagnes bereiken we de doelgroepen opnieuw (generiek en op basis van bekeken pagina’s) om top-of-mind te blijven. Doorlopend optimaliseren we de biedingen en uitingen;

We zetten een frequency cap in waarmee je een limiet legt op hoe vaak een gebruiker per dag een displayadvertentie te zien kan krijgen;

De taalinstellingen en locatietargeting van alle campagnetypen laten we aansluiten bij de doelgroepen;

Biedingen

De biedingen worden geoptimaliseerd op basis van vele factoren, waaronder: positie zoekterm, locatie (regio’s zoals omtrek rond vestigingen en landen), tijd (veelal lager bod ‘s nachts), apparaattype, seizoenstrends en het rendement. Als we optimaliseren voor een gemiddelde Return On Advertising Spend (ROAS) van 500% betekent dit dat elke geïnvesteerde euro gemiddeld vijf euro omzet oplevert;

We zetten een optimale biedstrategie in op basis van conversiewaarde en advertentieplanning op niveau van zoekwoord, positie en doelgroep. Verschillen in het rendement per campagne of advertentiegroep moeten verklaarbaar zijn. Minimaal wekelijks controleren en optimaliseren we de biedingen waar nodig;

De conversiewaarde dient te worden gebaseerd op de relatieve waarde van doelen als inschrijvingen, verzonden formulieren en aangeklikte telefoonnummers en e-mailadressen.
Het toeschrijvingsmodel voor conversies dient zo optimaal mogelijk aan te sluiten bij de customer journey. Daarmee wordt een optimale conversietoewijzing aan zoektermen en andere advertentieposities gegeven. Dit geldt ook voor conversies via verschillende apparaten;

We anticiperen met biedingen op jaarlijkse terugkerende trends bijvoorbeeld rondom de feestdagen;

We zetten een optimaal bod in voor meerdere retargeting doelgroepen voor alle type campagnes (Zoek, Shopping, Display, Gmail, YouTube);

We optimaliseren campagnes als die worden beperkt door het budget, dit geeft een verloren vertoningspercentage. Het dagbudget is dan niet toereikend genoeg om gedurende de gehele dag vertoond te worden. Eventueel verlagen we de kosten per klik zodat de advertenties op wat lagere posities en gedurende een groter gedeelte van de dag zichtbaar zijn;

Advertentieplanning: we zetten bij alle campagnes een geoptimaliseerd bod in op basis van een combinatie van het apparaattype, de locatie van de gebruiker (waaronder land en radius) en het tijdstip van de dag en de week. Het optimale bod wordt bepaald op basis van een periodieke berekening en zorgt daarmee voor een groter bereik en een hoger rendement;

We optimaliseren de Google Ads shopping product feed velden voor onder andere een optimale titel en beschrijving waarmee het bereik, het doorklikpercentage en de omzet worden verhoogd;

Plannen

De campagnes worden doorlopend geoptimaliseerd ten aanzien van bovengenoemde aandachtspunten. In de maandelijkse rapportage maken we de resultaten inzichtelijk en delen we ook de resultaten van nieuwe testen die we uitvoeren. Doorlopend testen we nieuwe mogelijkheden die beschikbaar komen bij verschillende opdrachtgevers. Hierdoor kunnen we de nieuwe mogelijkheden zo snel mogelijk implementeren tegen zo laag mogelijke kosten (leergeld);