5 complexe SEO problemen en hoe je deze op kunt lossen!

blogwk6

Dat het belangrijk is om je website te optimaliseren, is ondertussen bekend. Als je geen tijd besteed aan het optimaliseren van je website en het bijhouden van trends, dan zullen concurrenten dit vast en zeker wel doen bij hun website. Bij het optimaliseren van je website kunnen er complexe problemen optreden. In dit artikel zullen we bespreken hoe je een aantal SEO problemen kunt oplossen!

Probleem 1: Onjuiste indexering van de pagina’s op je website

Het is uiteraard belangrijk dat je pagina’s bovenaan in de Google zoekresultaten worden weergegeven. Om getoond te worden in de zoekresultaten, is het belangrijk dat Google de pagina’s van je website goed kan indexeren. In Google Search Console kun je controleren of er problemen zijn met het indexeren van je website. 

Vaak kunnen pagina’s niet goed geïndexeerd worden door een 404-fout of een DNS-fout op  de pagina’s. Deze pagina’s kun je terugvinden bij de Fouten onder het tabblad Dekking in Search Console:

Afbeelding1_Googlesearchconsole
Afbeelding 1: Indexering Google Search Console

Deze fouten kun je vaak verhelpen door de NOINDEX tag handmatig te verwijderen voor de pagina’s met de error of door deze pagina’s toe te staan in de robots.txt. Wanneer je Google even de tijd geeft om de pagina’s opnieuw te crawlen, zullen de pagina’s na een tijdje weer getoond worden zonder foutmelding. Het is verstandig om je website maandelijks te controleren op indexeringsproblemen.

Probleem 2: Het verkeerd gebruiken van zoekwoorden op je website

Een ander veelvoorkomend probleem is het overmatig gebruiken van extreem vergelijkbaar materiaal op verschillende pagina’s van je website. Dit vergelijkbare materiaal target min of meer dezelfde zoekwoorden. Het gevolg hiervan is dat deze verschillende pagina’s met elkaar concurreren voor een hoge plaats in de zoekresultaten, waardoor al deze pagina’s een kleinere kans hebben op een goede rangschikkingspositie. Dit kun je oplossen door meerdere pagina’s die over hetzelfde onderwerp gaan samen te voegen tot een pagina. Op deze manier zorg je ervoor dat je de concurrentie niet aangaat met jezelf, maar met andere websites.

Probleem 3: De paginastructuur past niet bij het onderwerp van de pagina

Het is belangrijk om de structuur van een pagina aan te passen aan het onderwerp van de pagina. Neem bijvoorbeeld een recept. Recepten hebben vaak een vastgestelde opmaak: ingrediënten opgesomd bij elkaar, en het stappenplan genummerd. Wanneer je het recept in een doorlopende tekst van 2000 woorden zal neerzetten, valt er niet meer aan de opmaak te herkennen dat het om een recept gaat. Ook Google zal minder goed herkennen dat het om een recept gaat, en deze pagina zal een lagere ranking in de zoekresultaten krijgen. Google herkent bepaalde onderwerpen namelijk vaak ook aan een format (zoals in dit geval die van een recept). Het is dus belangrijk om je content weer te geven in een opmaakvorm die Google als relevant acht voor de zoekopdracht.

Probleem 4: Je pagina's zijn niet goed met elkaar verbonden met interne links

Het is belangrijk dat een websitebezoeker vanaf alle pagina’s terug kan navigeren naar de homepagina, begrijpt waar hij/zij zich bevindt op de website en vanaf elke pagina overal op de website kan komen door alleen de links te volgen.

Veel website-eigenaren focussen zich alleen op de pagina’s die geld op kunnen leveren bij het werken  aan een goede websitestructuur. Maar het is belangrijk om de content van je website te zien als een verzameling van pagina’s die elkaar ondersteunen. Kortom: zorg ervoor dat je niet alleen naar de belangrijkste pagina’s linkt, maar ook naar de kleinere, aanvullende pagina’s.  Maak een overzicht van al jouw interne links die de website samenhangend maken, hiervoor kun je eventueel een tool gebruiken zoals Website Auditor. Een voorbeeld van dit overzicht is de visualisatie in afbeelding 2.

internelinkstructuur_Website_Google
Afbeelding 2: Interne linkstructuur op een website

Daarnaast is de websitestructuur belangrijk omdat Google steeds vaker de antwoorden van een zoekopdracht direct op de zoekresultatenpagina plaatst. De data die hiervoor gebruikt wordt is afkomstig van onder andere gestructureerde gegevens en de Knowledge Panel, welke weer afhankelijk zijn van de paginastructuur.

Probleem 5: Een lage paginasnelheid

De snelheid van pagina’s hebben we al vaker besproken in onze blogs: dit is namelijk een erg belangrijke factor voor Google om de positie van je website in de zoekresultaten te bepalen. Pagina’s met een langzamere snelheid hebben over het algemeen een lagere ranking, minder conversies en een slechtere gebruikerservaring. Voor mobiele gebruikers geldt dit nog meer.

In Google Pagespeed kun je bekijken hoe snel je website is en waar de verbeterpunten liggen (afbeelding 3).

Googlepagespeed
Afbeelding 3: Google Pagespeed

Google vindt de mobiele snelheid ook heel belangrijk. Daarom hebben ze een speciale tool ontwikkeld om de mobiele snelheid te testen (afbeelding 4). Deze tool geeft inzicht in de prestaties van website-snelheid op mobiel.

afb4_Mobilespeed_GOOGLE
Afbeelding 4: Tool om mobiele snelheid te testen

Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat:

1) de pagina’s van je website goed geïndexeerd kunnen worden;

2) je dezelfde onderwerpen op één pagina plaatst voor een betere rankschikkingspositie in de zoekresultaten;

3) de structuur van je website aansluit bij de onderwerpen op je website;

4) de interne linking op je pagina coherent is en; 

5) je (mobiele) paginasnelheid in orde is. 

Heb jij vragen over deze complexe problemen of hulp nodig bij het oplossen van deze problemen? Neem contact op met Modation!

Bronnen

Meest recente berichten

Google breidt portfoliobiedstrategieën uit

Google Ads introduceert nieuwe mogelijkheden voor portfoliobiedstrategieën. Tot nu toe was het enkel mogelijk om portfoliobiedstrategieën te gebruiken voor ‘doel-CPA’, ‘doel-ROAS’, ‘klikken maximaliseren’ en ‘doelvertoningspercentage’.

Lees verder »

Nieuws

Contactgegevens
  • Nieuwe Marktstraat 54 in Nijmegen
  • info@modation.nl
  • 024-8441788
  • KvK: 09116362
  • BTW/VAT: NL812941305B01
Google Partner Modation
Mailchimp logo